Klacht over ons handelen

Klachten over ons handelen kun je indienen via het klachtenformulier. Klachten of meldingen over de buitenruimte geef je door op de pagina melding of klacht over de buitenruimte.

Voorbeelden van klachten

Voorbeelden van klachten over ons handelen zijn:

  • je vindt dat je niet netjes bent behandeld
  • je krijgt geen antwoord op een brief of moet er te lang op wachten
  • wanneer wij als gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomen
  • als je zonder opgave van redenen gevraagde informatie niet ontvangt
  • als je van het kastje naar de muur gestuurd wordt

Klacht indienen

Vul het formulier klacht indienen met DigiD in.

Heb je geen DigiD? Vul dan het formulier klacht indienen zonder DigiD in.

Uw aanvraag volgen

Via Mijn Lansingerland volg je de aanvraag.

Bel om een klacht mondeling te bespreken met de klachtencoördinator via telefoonnummer 010 800 40 00.

Eenvoudig snel oplosbare klachten

De klachtencoördinator probeert deze klacht mondeling met je af te handelen.

Ingediende klachten

Na ontvangst en beoordeling van de klacht stuurt de klachtencoördinator deze zo snel mogelijk door naar de klachtbehandelaar. Dit is vaak een afdelingshoofd. In een informeel (telefonisch) gesprek kun je jouw klacht mondeling toelichten en zoeken we samen naar een oplossing. Wanneer je tevreden bent over de gevonden oplossing is de klachtenprocedure daarmee beëindigd.

Ben je niet tevreden dan vindt formeel onderzoek plaats naar jouw klacht door een nieuwe klachtbehandelaar. Onderdeel van dit formele onderzoek is een hoorzitting waarin de klachtbehandelaar jou en degene tegen wie de klacht is gericht, hoort. Op basis van alle gegevens uit het onderzoek neemt het college van burgemeester en wethouders vervolgens een besluit over jouw klacht. Van dit besluit ontvang je schriftelijk bericht.

Bent je het niet eens met het oordeel van het college? Wend je dan tot de Nationale ombudsman. Hij onderzoekt de klacht opnieuw. De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen. Neem voor meer informatie telefonisch contact op via 0800 335 55 55 of bezoek de website van de Nationale Ombudsman.

Meer informatie over de klachtenregeling gemeente Lansingerland 2016 vind je op de website Overheid.nl. 

Onder deze klachtenregeling vallen niet de meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meld je via BuitenOpOrde. Meldingen of klachten over afval(containers) of het afvalbrengstation geef je door:

Gaat het om besluiten waartegen bezwaar of beroep mogelijk is, dan dien je een bezwaarschrift in bij het bestuursorgaan of ga je in beroep bij de rechtbank.