Kansrijke locaties voor asielopvang en huisvesting statushouders

Onze gemeente staat voor belangrijke uitdagingen als het gaat om huisvesting. Lansingerland moet een prettige woonplek zijn met passende huisvesting voor verschillende doelgroepen. Of dat nou jongeren, senioren, jonge gezinnen, spoedzoekers of statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) zijn. Als gemeente werken we aan een nieuwbouwprogramma van 11.000 woningen voor de komende jaren waarvan 3.090 sociale huurwoningen. Ook voor speciale doelgroepen zoals ontheemde Oekraïners en asielzoekers willen we voor goede opvang zorgen. Naast de wettelijke verplichting, zien we het als een verantwoordelijkheid om nieuwkomers te helpen met huisvesting.

Locatieonderzoek in opdracht van de gemeenteraad

Om extra druk op de woningmarkt te voorkomen heeft de gemeenteraad het college opdracht gegeven een locatieonderzoek te doen naar kansrijke locaties voor de huisvesting van statushouders en de opvang van asielzoekers. De Noodopvanglocatie Asielzoekers Lansingerland met 300 bewoners achter het gemeentehuis sluit begin 2027 in verband met de woningbouw in Wilderszijde. Daar hebben we ook meerdere nieuwe opvanglocaties voor nodig. Deze locaties zijn niet makkelijk te vinden. Zo hebben we geen leegstaande gebouwen en locaties die geschikt lijken, hebben vaak al een andere bestemming. Ook heeft de gemeente weinig eigen grond om te ontwikkelen. Daarbij moeten locaties zo goed mogelijk voldoen aan beoordelingscriteria. Tijdens het locatieonderzoek zijn we van een brede zoektocht met meerdere locaties naar kansrijke locaties gegaan.

Kansrijke locaties

Op basis van het locatieonderzoek heeft het college op 1 april 4 kansrijke locaties voorgelegd aan de gemeenteraad, 1 locatie voor statushouders en 3 locaties voor asielopvang. Vanaf begin april vinden er gesprekken over deze locaties plaats met omwonenden, betrokken organisaties en andere belanghebbenden. Met de opgehaalde informatie uit deze participatie, uit de beeldvorming door de gemeenteraad en de bespreking in de raadscommissie, legt het college eind mei opnieuw de locaties voor aan de gemeenteraad. Naar verwachting neemt de gemeenteraad voor de zomer een definitief besluit over de locaties.

Wethouder Titia Cnossen:
“Niemand verlaat vrijwillig huis en haard. In de meeste gevallen is dit noodgedwongen, door een onhoudbare situatie. Door te zorgen voor onderdak geven we nieuwkomers een kans op een nieuwe start. Ergens kunnen wonen is belangrijk voor ons als inwoners maar net zo goed voor nieuwkomers. Het vergroot de bestaanszekerheid waardoor zowel volwassenen als kinderen zich goed kunnen wortelen in onze samenleving. Een vaste plek geeft rust om vanuit daar de aandacht te richten op zaken als onderwijs, sport, ontwikkeling en het integreren in de lokale samenleving.”

Vanaf het begin van dit jaar voeren we het gesprek over het huisvesten van nieuwkomers. Op 13 januari vond er een dialoogbijeenkomst met de samenleving plaats over hoe gastvrij Lansingerland wil zijn als het om nieuwkomers gaat. De raadscommissie Samenleving heeft op 16 januari gesproken over de criteria waaraan nieuwe locaties voor nieuwkomers moeten voldoen. 

Naar aanleiding van het locatieonderzoek heeft het college van burgemeester en wethouders op dinsdag 1 april 4 kansrijke locaties voorgelegd aan de gemeenteraad: 1 voor de huisvesting van statushouders en 3 voor de opvang van asielzoekers.

Vanaf begin april vinden er gesprekken over deze locaties plaats met omwonenden, betrokken organisaties en andere belanghebbenden. Met de opgehaalde informatie uit deze participatie, uit de beeldvorming door de gemeenteraad en de bespreking in de raadscommissie, legt het college eind mei opnieuw de locaties voor aan de gemeenteraad. Naar verwachting neemt de gemeenteraad voor de zomer een definitief besluit over de locaties.

Hieronder noemen we de voorgelegde locaties en leggen we uit waarom deze locaties kansrijk zijn.

Gemeentelijk weiland Oudelandselaan/Noordeindseweg in Berkel en Rodenrijs
Locatie permanente huisvesting statushouders

Het college heeft de locatie ‘Gemeentelijk weiland Oudelandselaan/Noordeindseweg’ aan de gemeenteraad voorgelegd als mogelijke locatie voor de huisvesting van statushouders. Hieronder leggen we uit waarom deze locatie kansrijk is.

  • De locatie is geschikt voor het ontwikkelen van 40 tot 70 permanente kleine sociale huurwoningen (appartementen). In eerste instantie zijn deze vooral bedoeld voor alleenstaande statushouders en mensen die wachten op gezinshereniging. Met de bouw van deze appartementen ontlasten we ook de woningmarkt. Woningcorporatie 3B Wonen zal uiteindelijk gaan over de toewijzing van de appartementen.
  • De locatie is snel beschikbaar.
  • De realisatie van deze locatie is naar verwachting mogelijk in 2027.
  • De locatie past in de omgevingsvisie.
  • De locatie ligt in een woonbuurt. Hierdoor kunnen de bewoners gemakkelijker en beter onderdeel worden van onze samenleving.
  • Er zijn voorzieningen in de buurt.
  • De locatie werkt niet belemmerend voor bestaande woningbouwplannen of bestaande bedrijvigheid.
  • Woningcorporatie 3B Wonen is positief over de kans voor extra sociale huisvesting op deze locatie.

Aandachtspunt:

  • Vanwege de herinrichting van de Westersingel zijn naast het weiland (op de parkeerplaats) een keerlus, parkeerplaatsen, een mogelijke speelplek en een hondenspeelveld gepland op verzoek van bewoners. Hier kunnen circa 40 kleine woningen (appartementen) voor statushouders naast komen. Daarnaast onderzoekt de gemeente een pumptrackbaan op deze locatie. Voor een uitbreiding naar meer woningen zou een aanpassing van de herinrichting van de parkeerplaats nodig zijn waarbij het uitgangspunt is dat aangesloten wordt bij gemaakte afspraken. Dit kan door bijvoorbeeld het hondenspeelveld te verplaatsen.

Gemeentelijk grasland binnen woningbouwlocatie Merenweg in Bleiswijk
Noodopvanglocatie asielzoekers

Het college heeft de locatie ‘Gemeentelijk grasland binnen woningbouwlocatie Merenweg’ voorgelegd aan de gemeenteraad als mogelijke locatie voor asielopvang. Hieronder leggen we uit waarom deze locatie kansrijk is.

  • Deze locatie is snel beschikbaar, vanaf medio 2026. Dit sluit aan bij de sluiting van de huidige asielopvanglocatie achter het gemeentehuis.
  • De locatie is lang genoeg beschikbaar, tot half 2029.
  • De locatie is geschikt voor een opvanglocatie voor ongeveer 200 asielzoekers.
  • De locatie past binnen de omgevingsvisie en het leefomgevingsbeleid.
  • De loopafstand naar voorzieningen is aanvaardbaar.
  • Gezien de fasen die de planvorming voor de woningbouwontwikkeling nog moet doorlopen wordt een start van de werkzaamheden voor woningbouw op de beoogde locatie voor asielopvang niet eerder dan medio 2029 verwacht. Hierdoor is er ruimte om de locatie tijdelijk voor een noodopvanglocatie voor asielzoekers te gebruiken, waarbij geldt dat asielopvang niet voor veel verkeer zorgt.
  • Projectontwikkelaar BPD is bereid hieraan medewerking te verlenen. Er moeten nog definitieve afspraken over worden gemaakt.

Aandachtspunten:

  • De verkeerssituatie is een aandachtspunt, onder andere de ontsluiting en de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers.
  • Het is een wat geïsoleerde locatie. Dit kan het voor bewoners moeilijker maken om onderdeel te worden van de samenleving. 

Gemeentelijke bedrijfskavel hoek Maaiveldweg/Sporthoekpad in Bergschenhoek
Noodopvanglocatie asielzoekers

Het college heeft de locatie ‘Gemeentelijke bedrijfskavel hoek Maaiveldweg/Sporthoekpad’ voorgelegd als mogelijke locatie voor asielopvang. Hieronder leggen we uit waarom deze locatie kansrijk is.  

  • De locatie is snel en lang genoeg beschikbaar. Opening eind 2026 is mogelijk en de locatie is minimaal 3 jaar beschikbaar.
  • De locatie is geschikt voor de opvang van ongeveer 200 asielzoekers.
  • Er zijn op een aanvaardbare afstand aansluitende voetpaden door het bedrijventerrein naar voorzieningen aanwezig (via Maaiveldweg-Dorsvloerweg-Leeuwenhoekweg-Hoeksekade).
  • Deze locatie hindert de economische ontwikkeling minimaal.

Aandachtspunten:

  • De locatie is snel en lang genoeg beschikbaar. Opening eind 2026 is mogelijk en de locatie is beschikbaar tot eind 2029.
  • De locatie is geschikt voor de opvang van ongeveer 200 asielzoekers.
  • Er zijn op een aanvaardbare afstand aansluitende voetpaden door het bedrijventerrein naar voorzieningen aanwezig (via Maaiveldweg-Dorsvloerweg-Leeuwenhoekweg-Hoeksekade).
  • Deze locatie hindert de economische ontwikkeling minimaal.

Gemeentelijke kavel Jacob Marislaan, tussen Plantenhal en HSL, in Bergschenhoek
Langjarige asielopvanglocatie

Het college heeft de locatie ‘Gemeentelijke kavel Jacob Marislaan, tussen Plantenhal en HSL’, voorgelegd aan de gemeenteraad als mogelijke locatie voor langjarige asielopvanglocatie. Hieronder leggen we uit waarom deze locatie kansrijk is.

  • Deze kleinschalige opvanglocatie is geschikt voor circa 150 asielzoekers.
  • De locatie is direct en langjarig beschikbaar.
  • De locatie is in de buurt van woningen. Hierdoor kunnen de bewoners van de opvanglocatie gemakkelijker en beter onderdeel worden van onze samenleving.
  • De locatie sluit aan bij de omgevingsvisie.
  • De loopafstand naar voorzieningen is aanvaardbaar.

Het COA onderzoekt of de locatie groot genoeg is voor een langjarige en volwaardige asielopvang.

Aandachtspunten:

  • Deze locatie sluit minder goed aan bij het beleid voor de leefomgeving, met name spoorweggeluid en mogelijke hinder door kassen. 
  • Aandachtspunt is de verkeersveiligheid. Maar een ontsluitingsweg voor auto’s en een veilige wegoversteek voor voetgangers en fietsers zijn goed te realiseren.
  • De locatie ligt enigszins geïsoleerd, waardoor veiligheidsrisico’s goed gemonitord moeten worden.
  • De locatie is niet gereed als de Noodopvanglocatie Asielzoekers Lansingerland sluit.

Het zal zeker nog enkele jaren duren voordat hier een asielopvang gerealiseerd kan worden als inderdaad blijkt dat de locatie voldoende geschikt is volgens het COA.

Op 7, 8 en 15 april organiseerden we bijeenkomsten voor omwonenden, andere belanghebbenden en geïnteresseerden in het gemeentehuis. Ongeveer 450 inwoners kregen uitleg over de verschillende locatiekeuzes en konden hun zorgen uiten. Verder vertelden we over de planning richting het definitieve besluit en hoe belanghebbenden verder worden betrokken. Ook was er ruimte voor het stellen van vragen.

Om extra druk op de woningmarkt te voorkomen heeft de gemeenteraad het college opdracht gegeven een locatieonderzoek te doen naar kansrijke locaties voor de huisvesting van statushouders en de opvang van asielzoekers. Deze locaties zijn niet makkelijk te vinden. Zo hebben we geen leegstaande gebouwen en locaties die geschikt lijken, hebben vaak al een andere bestemming. Ook heeft de gemeente zelf weinig grond om te ontwikkelen. Daarnaast moeten locaties zo goed mogelijk voldoen aan beoordelingscriteria (voorwaarden) die door het college van burgemeester en wethouders en het COA zijn vastgesteld. We zijn tijdens het locatieonderzoek van een brede zoektocht met meerdere locaties naar kansrijke locaties gegaan. De kansrijke locaties zijn de locaties met de minste nadelen.  

Het locatieonderzoek voor asielopvang en huisvesting statushouders is met behulp van het gemeentelijke Geografisch Informatie Systeem (GIS), beoordeling van inhoudelijk deskundigen, participatie- en raadsbijeenkomsten en in overleg met de partners COA en 3B Wonen uitgevoerd.

Net als andere gemeenten levert Lansingerland een bijdrage aan het opvangen van asielzoekers en het huisvesten van statushouders. Naast de wettelijke verplichting, ziet de gemeente Lansingerland het als een verantwoordelijkheid om deze mensen te helpen.

Asielopvang

Lansingerland vangt momenteel 300 asielzoekers op in de Noodopvanglocatie Asielzoekers Lansingerland, achter het gemeentehuis. Deze tijdelijke opvanglocatie sluit begin 2027 in verband met de uitbreiding van de woningbouwlocatie Wilderszijde. Volgens de Spreidingswet moet Lansingerland in totaal 391 asielzoekers opvangen.

Van de totale opgave van 391 opvangplekken zijn er nu dus al 300 in gebruik. Het gaat dus vooral om het vinden van een vervangende locatie voor de huidige opvang én het opvangen van 91 extra asielzoekers. Hierbij is het idee dat locaties Merenweg en de Maaiveldweg beide geschikt zijn als tijdelijke opvang voor 200 asielzoekers per locatie voor een kortere opvangperiode. De Jacob Marislaan is geschikt voor de periode daarna en voor een langere duur.

Specifieke informatie over Asielopvang in Lansingerland is te vinden op pagina asielopvang.

Huisvesting voor statushouders

De taakstelling voor Lansingerland is wat betreft het huisvesten van statushouders tot en met de 1e helft van 2025 197 personen. Per 1 februari hebben 28 personen een woning toegewezen gekregen, waarna een taakstelling van 171 resteert. Veel van deze statushouders wachten op dit moment in een asielzoekerscentra op een woning. Daar komen elk half jaar weer nieuwe statushouders bij. De rijksoverheid stelt deze aantallen vast. Woningcorporatie 3B Wonen wijst per jaar ongeveer 15% van de vrijkomende sociale huurwoningen toe aan statushouders. Er worden de komende jaren 3.090 sociale huurwoningen in Lansingerland gebouwd, onderdeel van de woningbouwopgave van in totaal 11.000 nieuwe woningen.

We willen de achterstand in onze taakstelling inhalen door het versneld bouwen van permanente kleine sociale huurwoningen (appartementen) op het gemeentelijk weiland bij de Oudelandselaan/Noordeindseweg, alleen bestemd voor statushouders. Ook voorkomen we hiermee dat de wachttijd voor andere urgenten en reguliere woningzoekers naar sociale huurwoningen onevenredig oploopt. Samen met 3B Wonen kijken we ook naar woningdelen en de hospitaregeling om in bestaande woningen meer mensen te laten wonen.

De locaties voor asielopvang of huisvesting van statushouders moeten zo goed mogelijk voldoen aan beoordelingscriteria (voorwaarden) die door het college en het COA zijn vastgesteld. We lichten deze hieronder toe. 

Omvang opvang van asielzoekers

Kleinschalige opvanglocaties hebben voordelen omdat ze makkelijker inpasbaar zijn in wijken en buurten. Bij grotere locaties is het mogelijk om voorzieningen in de opvanglocatie te hebben, zoals bijvoorbeeld gezondheidszorg. Dit voorkomt extra druk op de huisartsen in de omgeving. Het COA heeft de voorkeur voor locaties vanaf 150 personen waarbij voorzieningen intern mogelijk zijn. 

Termijn waarop locaties beschikbaar zijn

Het is belangrijk dat de nieuwe locatie voor asielopvang gerealiseerd is als de Noodopvanglocatie Asielzoekers Lansingerland moet sluiten, half 2026. Ook bij locaties voor huisvesting van statushouders streven we, vanwege de urgentie, naar een snelle realisatie.

Duur van de beschikbaarheid van een locatie

We zoeken naar locaties die geschikt zijn voor opvang of huisvesting voor meerdere jaren. Bij asielopvang kunnen we dan betere afspraken met het COA maken. Bij de huisvesting van statushouders geldt dat het voor externe partners, bijvoorbeeld woningcorporaties, financieel aantrekkelijker wordt als we hen meer zekerheid kunnen bieden.

Omgevingsvisie, leefomgeving, duurzaamheid en mobiliteit

We toetsen of de locaties aansluiten bij de omgevingsvisie. Hierin staan keuzes over de leefomgeving (o.a. landschap, milieu, waterhuishouding, recreatie en natuur), duurzaamheid en mobiliteit, zoals verkeersdrukte en verkeersveiligheid.

Afstand tot voorzieningen

We beoordelen de locaties voor asielopvang ook op de afstand tot voorzieningen zoals een ov-halte, onderwijs of een supermarkt. Het COA hanteert hier richtlijnen voor.

Integratiemogelijkheden

Het is belangrijk dat nieuwkomers goed kunnen integreren in de samenleving. Dit kwam ook naar voren in de dialoogbijeenkomst over nieuwkomers en de raadscommissie Samenleving die allebei in januari plaatsvonden. Voor de integratie helpt het als de locaties in de buurt zijn van woningen van inwoners.

Financieel effect

De betaalbaarheid van de plannen is van belang. Hierbij wordt met name gekeken naar kosten, opbrengsten en risico’s voor de gemeente, op de korte en lange termijn. Daarbij is ook de exploiteerbaarheid door het COA en een woningcorporatie belangrijk. De medewerking van deze partners is van belang bij de realisatie van de opgave.

Invloed op economische activiteiten en woningbouw

We beoordelen hierbij of de locaties potentieel (negatieve) invloed kunnen hebben op het functioneren of op plannen van bedrijven of glastuinbouw. Daarnaast geldt dat de te ontwikkelen locaties niet ten koste mogen gaan van plannen voor reguliere betaalbare en gelijkvloerse woningbouw.

De druk op maatschappelijke voorzieningen in de gemeente

Zowel bij de ontwikkeling van de asielopvang als bij de ontwikkeling van locaties voor huisvesting van statushouders geldt dat we voorkomen dat deze teveel druk uitoefenen op maatschappelijke voorzieningen van de gemeente.

Spreiding over de kernen

Als college streven we ernaar, in het verlengde van het criterium rondom de maatschappelijke voorzieningen, een zo evenwichtig mogelijke spreiding van huisvesting- en opvangvoorzieningen voor nieuwkomers over de kernen.

(Sociale) veiligheid

Iedereen moet zich in onze gemeente veilig kunnen voelen. Dat geldt voor onze huidige inwoners en voor nieuwkomers. Ook daar waar de keuze van een locatie invloed heeft op vraagstukken rondom de veiligheid zullen wij daar rekening mee houden. Denk hier bijvoorbeeld aan de invloed op veiligheid en veiligheidsbeleving van afgelegen locaties.

De gemeente luistert naar vragen en mogelijke zorgen die er leven bij inwoners of organisaties over de mogelijke locaties. Vragen kunt u mailen naar nieuwkomers@lansingerland.nl. Ook is er een mogelijkheid om in te spreken bij commissie- en raadsvergaderingen als dit onderwerp op de raadsagenda staat. Op deze pagina staat uitgelegd hoe je kunt inspreken.

De gemeenteraad zet verschillende stappen om een definitief besluit te nemen over de locaties.

In de onderstaande planning staat wanneer het college en de gemeenteraad het gesprek hierover voeren of al hebben gevoerd. Ook staat vermeld wanneer we met de omgeving in gesprek gaan. Als nieuwe data bekend zijn, vermelden we dat op deze pagina.

Enkele data (onder voorbehoud):

  • 1 april: College heeft de gemeenteraad 4 kansrijke locaties voorgelegd.
  • 7, 8 en 15 april: Bijeenkomsten omwonenden, andere belanghebbenden en geïnteresseerden over het locatieonderzoek en de
    kansrijke locaties. Zie meer informatie de uitklapvraag over de bijeenkomsten.
  • 10 april: Beeldvormende avond voor de gemeenteraad over het locatieonderzoek en de kansrijke locaties.
  • Begin mei: Raadscommissie Samenleving bespreekt de kansrijke locaties.
  • Eind mei: College legt opnieuw de kansrijke locaties voor aan de gemeenteraad.

Met alle informatie die naar voren komt in de participatie, beeldvorming door de gemeenteraad en bespreking in de raadscommissie Samenleving, legt het college eind mei opnieuw de kansrijke locaties voor aan de gemeenteraad. Naar verwachting neemt de gemeenteraad voor de zomer een definitief besluit over de locaties.

Vergaderingen van de gemeenteraad zijn online of in het gemeentehuis te volgen. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeenteraad.

De gemeente staat open voor initiatieven en suggesties vanuit de samenleving over mogelijke locaties voor asielopvang en huisvesting van statushouders. Je kunt dit laten weten door een e-mail te sturen naar nieuwkomers@lansingerland.nl

Op deze pagina vind je alle actuele informatie. Meer informatie over asielopvang vind je op de pagina Asielopvang. Heb je een aanvullende vraag? Stel deze dan via nieuwkomers@lansingerland.nl. Je kunt ook bellen: 010 800 40 00.