Oekraïne informatiepagina

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne duurt nu al weken, met verschrikkelijke gevolgen voor het land en de mensen die er wonen. Veel mensen uit Oekraïne hebben huis en haard verlaten, op zoek naar een veilig heenkomen. Mensen komen ook naar Nederland.

Translate this site in Ukrainian via Google

Hulp aanbieden

Steeds meer mensen en bedrijven uit de regio Rotterdam-Rijnmond bieden tijdelijke opvangplaatsen. Meldt uw opvangplaats aan. Zo kan de match tussen vraag en aanbod goed plaatsvinden. Particulieren kunnen zich aanmelden via Takecarebnb. Telefonische informatie via (088) 877 90 03. Ook kan een formulier via de website van Rijnmondveilig worden ingevuld.

Op de website van vluchtelingenwerk vindt u ook meer informatie wat u kunt doen.

Inschrijving Basisregistratie Personen (BRP)

Het is belangrijk dat vluchtelingen uit Oekraïne zo snel mogelijk geregistreerd worden in de Basisregistratie Personen (BRP), ook als ze bij u thuis verblijven. Inschrijving in de BRP is verplicht. Zo komen de Oekraïners in aanmerking voor bijvoorbeeld een zorgverzekering.

Rode Kruis opent hulplijnen

Het Rode Kruis is bereikbaar op: (070) 445 5888 – voor mensen die vragen hebben in het Nederlands. Zowel hulpvragen als hulpaanbod. Bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 21.00 uur.  

Via Whatsapp is het Rode Kruis bereikbaar op: 06 – 4815 8053 – voor vragen in het Engels en Oekraïens. U krijgt antwoord op de vraag via een bericht in het Engels of Oekraïens.  

Are you from Ukraine and do you need help? Please contact Red Cross via Whatsapp: 06 – 4815 8053. They will answer your message in English or Ukrainian. 

RefugeeHelp.nl – landelijk platform vanaf 18 maart

Op vrijdag 18 maart werd in aanwezigheid van de staatssecretaris Eric van der Burg het platform RefugeeHelp.nl gelanceerd. Dit is een verzamelwebsite van alle particuliere initiatieven en de plek waar Nederlanders (particulieren) en Oekraïners terecht kunnen voor informatie. Het maakt Oekraïense vluchtelingen wegwijs vanaf het moment dat ze in Nederland aankomen doordat het informatie en initiatieven bundelt van de overheid, bedrijven, maatschappelijke organisaties en particulieren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld informatie en initiatieven vinden op het gebied van huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en juridische ondersteuning. De wensen en behoeften van vluchtelingen staan hierbij voorop, vraag en aanbod komen samen en iedereen die zich wil inzetten voor vluchtelingen kan hier inspiratie opdoen en bijdragen.

RefugeeHelp.nl is een platform voor en door vluchtelingen.

Handreiking voor particulieren die opvang (willen) bieden

Er is een handreiking opgesteld door de Rijksoverheid, in samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het Rode Kruis, VluchtelingenWerk Nederland, het Leger des Heils en TakeCareBnB voor particulieren die opvang (willen) bieden. In deze handreiking vinden particulieren informatie over hoe een opvangplek aan te bieden, waar ze op moeten letten en welke voorzieningen voor de vluchtelingen beschikbaar zijn, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs.

De opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne is een andere opvang dan de tijdelijke noodopvang asielzoekers. Hierover leest u op onze pagina over noodopvang alle informatie.

Vraag en antwoord

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen aan gemeente Lansingerland. Die werken wij regelmatig bij, maar het is niet compleet. We hebben namelijk nog niet alle informatie beschikbaar. Check altijd de website van de betreffende organisaties voordat u actie onderneemt. De regionale website voor meer informatie is de website van Rijnmond Veilig. Landelijke informatie vindt u op website van de Rijksoverheid.

Are you from Ukraine and do you need help? Please contact Red Cross via Whatsapp: 06 – 4815 8053. They will answer your message in English or Ukrainian.

Emergency

In life threatening situations call: 112

General practitioner care

You are currently only entitled to emergency medical care, and you have access to regular healthcare in the Netherlands. In the event of health problems, you can take your healthcare question to the contact person (location manager or nurse) of the location where you are currently staying. They will refer you to the right healthcare provider and/or pharmacy.