Privacyverklaring
We werken met persoonsgegevens van medewerkers, partners en natuurlijk van jou als inwoner. Persoonsgegevens verzamelen we om de wettelijke taken uit te voeren. Je moet erop kunnen vertrouwen dat we zorgvuldig en veilig met jouw gegevens omgaan.
Privacybeleid
Technische ontwikkelingen en een steeds meer digitale overheid stellen nieuwe eisen aan de bescherming van jouw gegevens. Wij zijn ons hiervan bewust. We zorgen ervoor dat jouw gegevens beschermd blijven. Dat gebeurt onder andere door maatregelen te nemen op het gebied van informatiebeveiliging, transparantie en gebruikerscontrole. In ons Privacybeleid is vastgelegd hoe wij omgaan met persoonlijke informatie van onze inwoners.
Waarom en hoe we persoonsgegevens gebruiken
Wij verwerken verschillende categorieën persoonsgegevens van met name onze inwoners. Denk hierbij aan gegevens zoals naam, geboortedatum, adres en/of locatie. Maar ook het Burgerservicenummer en/of bijzondere persoonsgegevens als dat noodzakelijk is.
Wij verzamelen en gebruiken deze persoonsgegevens voor onze taken en verplichtingen. Als je bijvoorbeeld een paspoort of subsidie aanvraagt of verhuist naar onze gemeente, dan gebruiken wij als gemeente daarbij jouw persoonsgegevens. Jouw contactgegevens hebben wij nodig om je goed te kunnen helpen.
Voor aanvragen en hulp op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg of veiligheid kan het zo zijn dat wij bijzondere persoonsgegevens van jou nodig hebben. Dit zijn persoonsgegevens zoals financiële, medische of strafrechtelijke gegevens. Het kan zijn dat wij gegevens gebruiken om bijvoorbeeld belasting te heffen.
Daarnaast verwerken we persoonsgegevens bij het opsporen van strafbare feiten. Deze persoonsgegevens noemen we politiegegevens. De verwerking daarvan valt onder de Wet Politiegegevens (hierna: Wpg). De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) helpen de politie bij het opsporen van strafbare feiten.
Delen met anderen
Wij verstrekken jouw gegevens uitsluitend aan andere organisaties als dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting of voor de uitoefening van een overheidstaak. Met organisaties die jouw gegevens verwerken in opdracht van ons, sluiten wij een overeenkomst. Dit om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens. Wij blijven verantwoordelijk voor het gebruik van jouw persoonsgegevens.
Dataminimalisatie
We verwerken alleen de persoonsgegevens die minimaal nodig zijn voor het vastgestelde doel. Als wij een taak goed kunnen uitvoeren zonder persoonsgegevens te gebruiken of door algemene gegevens te gebruiken die niet naar personen te herleiden zijn, zullen wij dat doen.
Bewaartermijnen
Jouw persoonsgegevens bewaren we niet langer dan nodig. We hebben regels over hoe lang gegevens bewaard mogen worden, afhankelijk van het doel waarvoor ze verzameld zijn. We volgen de wettelijke richtlijnen zoals vastgelegd in de Archiefwet. De bewaartermijnen van archiefstukken staan in de gemeentelijke selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
E-mail archivering
Veel informatie wordt uitgewisseld via e-mailberichten. Dit is relatief kwetsbare informatie die soms moeilijk terug te vinden is of verloren gaat. Daarom bewaren wij de informatie van de e-mailboxen van al onze medewerkers voor tenminste 7 jaar. Dit helpt ons de gemeentelijke administratie betrouwbaar te houden en op een goede manier te beheren. We hebben zicht op onze communicatie met jou en kunnen hier al dan niet op verzoek op terugvallen.
E-mailverkeer van en aan burgemeester en wethouders, directieleden en de griffier hebben een andere status. Dat komt omdat deze personen belangrijk zijn in de besluitvormingstrajecten van de gemeente. Vrijwel alle belangrijke keuzes en beslissingen komen samen bij deze functionarissen. Daarom bewaren wij deze e-mails voor altijd. Om de informatie toegankelijk, zichtbaar en leesbaar te houden wordt deze bewaard in een digitaal depot. Na 10 jaar valt de informatie onder de openbaarheidsregels van de Archiefwet en is de informatie toegankelijk voor publieke inzage.
Jouw rechten
Wanneer wij persoonsgegevens over jou verwerken kun je een aantal rechten uitoefenen.
Functionaris Gegevensbescherming
Wij hebben een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG). Deze FG is de interne toezichthouder en adviseur op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. De FG houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving en geeft onafhankelijk advies aan de organisatie. De FG controleert of de gemeente zich aan de wet houdt en analyseert en beoordeelt gegevensverwerkingen. Ook geeft de FG informatie, adviezen en aanbevelingen aan de organisatie om de naleving van de privacywetgeving te waarborgen. Als je vragen hebt over ons gebruik van jouw persoonsgegevens kun je contact met deze functionaris opnemen via fg@Lansingerland.nl.
Verwerken persoonsgegevens bij bezoek aan Lansingerland.nl
Onze website maakt gebruik van technische en functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op jouw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en jouw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen.
Deze informatie is anoniem en zijn niet naar jou herleidbaar. Informatie over bezoeken aan deze website gebruiken we alleen voor (bezoekers)statistieken. We gebruiken nooit gegevens om individuele bezoekers te identificeren.
Lansingerland.nl maakt hiervoor gebruik van de software Siteimprove en heeft een aantal acties ondernomen om de privacy van bezoekers te waarborgen:
- Het laatste octet van het IP-adres wordt gemaskeerd.
- De gegevens worden niet gedeeld met derde partijen (‘gegevens delen’ is uitgeschakeld).
- Er wordt geen gebruik gemaakt van Google-diensten.
Heb je bezwaar tegen het gebruik van cookies? Via de instellingen van jouw browser (internetprogramma) kun je cookies uitschakelen. Het niet accepteren van cookies heeft dan mogelijk wel gevolgen voor de prestaties van onze website.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
We kunnen deze privacyverklaring van tijd tot tijd bijwerken om veranderingen in onze praktijken of de wet te weerspiegelen. We raden je aan deze verklaring regelmatig te raadplegen om op de hoogte te blijven van hoe we jouw persoonsgegevens beschermen.
Vragen
Heb je nog vragen over hoe wij met jouw persoonlijke gegevens omgaan? Dan kun je contact opnemen via:
- De gemeentelijke website
- Telefonisch via: 010 800 40 00
- Per e-mail: fg@Lansingerland.nl
Als je niet tevreden bent over hoe wij jouw gegevens behandelen of jouw verzoeken afhandelen, dan kun je een klacht indienen bij de Functionaris Gegevensbescherming. Als je vindt dat jouw klacht niet goed is opgelost, kun je ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de landelijke toezichthouder op het gebied van privacy.