Hulp voor gedupeerden kinderopvangtoeslag
Tussen 2005 en 2019 is bij een groot aantal ouders de kinderopvangtoeslag onterecht stopgezet door de Belastingdienst. Daarbij is gezinnen veel onrecht aangedaan. Sinds 2020 werkt de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) namens de Belastingdienst aan het financieel herstellen van het onrecht. Het rijksbrede programma bestaat uit financiële compensatie, een schuldenaanpak en brede ondersteuning op 5 leefgebieden door gemeenten. Op de website van de Belastingdienst vind je alle informatie van de Belastingdienst over het herstelproces, de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen en het Serviceteam.
Steunpunt Toeslagenaffaire Lansingerland
De medewerkers van het Steunpunt Toeslagenaffaire Lansingerland helpen gedupeerde ouders uit Lansingerland bij het maken van een nieuwe start. Zij bieden een luisterend oor en bespreken met jou wat er in jouw situatie nodig is om het leven en het normale gezinsleven weer zo goed als mogelijk op te pakken. Dit leggen zij vast in een plan van aanpak. Daarnaast kunnen zij helpen bij de contacten met de Belastingdienst of andere instanties.
De hulp die het Steunpunt biedt is gratis.
De medewerkers van het Steunpunt helpen op 5 leefgebieden:
- Financiën/Schulden
- Wonen/huisvesting
- Zorg en Welzijn
- Gezin
- Werk/dagbesteding
Financiën/schulden
- Afhandeling schuldregeling
- Hulp bij pauzeknop/ moratorium en kwijtschelding
- Oplossen schulden
- Verwijderen achterstandscoderingen bij het Bureau Kredietregistratie (BKR)
- Omgaan met het compensatie-bedrag
- Het leven na schulden
- Aanvragen toeslagen of voorzieningen
- Coaching of beheer
- Kosten bewindvoering
- Juridische ondersteuning
- Ondersteuning bij administratie
Wonen/huisvesting
- Hulp betaling woonlasten
- Het leefbaar maken van uw huidige woning
- Ondersteuning hypotheek
- Kosten verhuizing
Zorg en welzijn
- Aanvraag noodfonds UHT
- (Zorg-)verzekeringen
- Contact met zorg-/ hulpverleners
- Coaching en begeleiding
- Psychische hulp/ traumaverwerking
- Gezondheid
- Persoonlijke verzorging
- Mobiliteit
- Huishouden
Gezin
- Hulp op het gebied van geestelijke gezondheidzorg, huiselijk geweld of jeugdhulp
- Relatiegesprekken
- Coaching, begeleiding en opvang
- Sport en vrije tijd
- School
- Familie en sociaal netwerk
Werk/dagbesteding
- Dagbesteding
- Werk
- (Om-)scholing
Het steunpunt is telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 010 800 40 00. Of stuur een e-mail naar Steunpunt@lansingerland.nl.
Als we jouw gegevens van de Belastingdienst hebben gekregen, proberen we je te bellen met de vraag of je gebruik wilt maken van onze hulp. Hebben we jouw telefoonnummer niet (of blijkt het onjuist te zijn), dan proberen we op een andere manier met jou in contact te komen. Uiteraard kun je altijd zelf contact opnemen via Steunpunt@lansingerland.nl.
In onze privacyverklaring lees je hoe wij omgaan met jouw gegevens.
Ons aanbod voor hulp is altijd geheel vrijwillig. Wil je met ons in gesprek? Dan maken we een afspraak voor een uitgebreide intake, bijvoorbeeld bij jou thuis, in het gemeentehuis of op een andere locatie als je dat fijner vindt.
Iedere situatie is anders. We beginnen met heel erg goed naar jou te luisteren. Wat is er allemaal gebeurd? In welke situatie zit je nu? Hoe zit het met jouw inkomen, met uitgaven en/of schulden? Waar heb je last van of waar maak je je zorgen over? Hoe gaat het met jouw (geestelijke én lichamelijke) gezondheid door alle zorgen? Welke gevolgen had deze situatie voor jouw kinderen? Waar zou je hulp of steun bij kunnen gebruiken? Alles kan tijdens het intakegesprek besproken worden. Je beslist zelf wat u wel en niet wilt vertellen.
Na het intakegesprek maken we samen met jou een plan van aanpak. Daarin komt te staan wat jouw doelen zijn en hoe wij je daarbij gaan helpen. Het kan ook zijn dat we daarin opnemen welke andere persoon of organisatie je kan ondersteunen. Uiteraard in overleg met jou. Of dat we je advies geven over wat je zelf kunt doen. Ook is het mogelijk dat we alleen maar afspreken dat we er voor je zijn als je op een later moment vragen of hulp nodig hebt.
Wordt jouw (toeslag)partner samen met jou als gedupeerde erkend? Dan kan het Steunpunt ook begeleiding bieden aan jouw partner. Is jouw partner niet als gedupeerde erkend, dan kan jouw partner geen hulp via het Steunpunt krijgen. Diegene komt misschien wel in aanmerking voor reguliere hulpverlening via de gemeente. Bijvoorbeeld schuldhulpverlening, WMO of inkomensondersteuning. Kijk daarvoor bij gezondheid, jeugd en ondersteuning of Werken, inkomen en schulden.
Twijfel je of jouw partner ook valt onder de toeslagpartners die vanuit het steunpunt geholpen kunnen worden? Neem dan contact met ons op via steunpunt@lansingerland.nl.
Er zijn meer gedupeerde ouders die graag in contact komen met ouders die hetzelfde hebben meegemaakt. Op sociale media zijn diverse groepen van lotgenoten te vinden zoals de Zolderkamer of Stichting Lotgenotencontact.
Het kan zijn dat je bent afgewezen bij de eerste toets maar in afwachting bent van de uitslag van de integrale toets. Ook dan kun je terecht bij het Steunpunt. Ben je definitief niet erkend als gedupeerde? Ook na een eventueel bezwaar? Dan hebben we 30 dagen de tijd om de ondersteuning van het Steunpunt om te zetten in reguliere dienstverlening (dat is de hulp die we als gemeente altijd kunnen bieden, of je gedupeerd bent of niet). Het kan dus zijn dat de hulp die we bieden minder of anders wordt, maar we laten je zeker niet aan jouw lot over.
Voor gedupeerden in andere toeslagen zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of het kindgebonden budget, wordt nog gewerkt aan landelijke regelingen. Op dit moment zijn de landelijke regeling en het Steunpunt er alleen voor gedupeerden in de kinderopvangtoeslagenaffaire. Vanuit het Steunpunt kunnen wij je daarom helaas (nog) niet helpen, maar natuurlijk kom je wél in aanmerking voor de reguliere hulp van de gemeente. Bijvoorbeeld schuldhulpverlening, WMO of inkomensondersteuning. Je kunt deze hulp aanvragen via de gebruikelijke weg. Kijk daarvoor bij gezondheid, jeugd en ondersteuning of Werken, inkomen en schulden.
Voor hulp kun je onder andere terecht bij:
De Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOink)
Neem telefonisch contact op via 030 2331400 of stuur een e-mail naar boink@boink.info.
Juridische bijstand/Raad voor rechtsbijstand
Bel hen op (088) 787 10 00 of stuur een mail aan info@rechtsbijstand.nl.
Discriminatie/het College voor de Rechten van de Mens
Ouders die het gevoel hebben dat ze zijn gediscrimineerd, kunnen het klachtenformulier invullen via de link hierboven. Eind 2021 waren er 164 meldingen van discriminatie gedaan bij het College voor de Rechten van de Mensen, en 52 verzoeken om een oordeel.
Heb je te maken met een spoedgeval, of twijfel je of je bij de ombudsman aan het juiste adres bent? Bel dan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur gratis met 0800 – 33 55 555. Een klacht indienen kan via het formulier in de link hierboven.
Niet alleen ouders hebben gevolgen ondervonden van de problemen met de terugvordering van de kinderopvangtoeslag. Ook een groot deel van hun kinderen heeft stress ondervonden, is in problematische omstandigheden opgegroeid of heeft geen onbezorgde jeugd gehad. Daarom is sinds 5 november de kindregeling in het leven geroepen. De kindregeling bestaat uit:
- Financiële tegemoetkoming door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT);
- Brede ondersteuning door de gemeente;
- Aanpak vanuit de Rijksoverheid in het kader van emotioneel herstel.
Op de website van het ministerie van Financiën vind je veelgestelde vragen en antwoorden op mogelijke vragen over de kindregeling.
Kinderen en jongeren die vallen onder de kindregeling, hebben recht op brede ondersteuning op de 5 leefgebieden zoals deze bij de eerste uitklapvraag omschreven staan. Vanaf 16 jaar kunnen kinderen zelfstandig een aanvraag doen voor brede ondersteuning bij de gemeente. De brede ondersteuning geldt voor alle kinderen en jongeren van erkend gedupeerde ouders, en hun gezin. De brede ondersteuning wordt toegekend op grond van een beschikking – waarvan het plan van aanpak onderdeel uitmaakt. In het plan van aanpak beschrijven we kort wat jouw situatie nu is. Verder staat er vooral in wat ervoor nodig is om jouw (gezins-)leven weer op de rit te krijgen en wat we gaan doen om je hierbij te ondersteunen. Dit bedenken we niet zelf: in de gesprekken met jou ben jij degene die aangeeft wat je nodig hebt. En jij bent degene die mag zeggen of het plan van aanpak aansluit op jouw behoefte. Pas dan gaan we samen met jou het plan uitvoeren.
Vragen over de ondersteuning van kinderen kun je stellen aan het Steunpunt. Stuur een e-mail naar steunpunt@lansingerland.nl of bel naar 010 800 40 00.
Aanvragen (brede) ondersteuning voor kinderen
Hiervoor kun je contact opnemen met het Steunpunt Toeslagenaffaire Lansingerland. Het Steunpunt is te bereiken per mail: steunpunt@lansingerland.nl en per telefoon: 010 800 40 00.
Het is in de volgende gevallen mogelijk dat je gedupeerde bent:
- Jouw kinderopvangtoeslag is stopgezet tussen 2005 en 2019 en je weet niet waarom.
- Je moest een heel jaar (of meerdere jaren) kinderopvangtoeslag terugbetalen en dat was naar jouw idee niet terecht.
- Je hebt tevergeefs geprobeerd om bewijsstukken aan te leveren bij de Belastingdienst, maar deze werden nooit ontvangen of behandeld.
- Je kreeg geen betalingsregeling omdat de Belastingdienst vond dat er sprake was van opzet of grove schuld.
Doelgroep gedupeerde
- Ben je een kind van een erkend gedupeerde? Dan heb je waarschijnlijk een brief ontvangen van de belastingdienst en kom je in aanmerking voor de kindregeling. Heb je nog geen brief ontvangen, maar denk je dat je wel in aanmerking komt? Bekijk de kindregeling voor meer informatie.
- Bent je een ex-toeslagpartner van een erkend gedupeerde? Bekijk de ex-toeslagpartnerregeling of je in aanmerking komt voor compensatie.
- Bent je de nabestaande van een gedupeerde? Bekijk de nabestaandenregeling of je in aanmerking komt.
Denkt je dat je gedupeerd bent maar heb je je nog niet gemeld bij de Belastingdienst? Bel dan met het speciale ‘Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag’ van de Belastingdienst op 0800 – 2 358 358 (gratis). Zij zijn bereikbaar op maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 20.00 uur en op vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt daar aangeven dat je mogelijk gedupeerd bent in de kinderopvangtoeslagaffaire en in aanmerking wilt komen voor compensatie. Er wordt naar jouw BSN gevraagd en je ontvangt een bevestiging van jouw aanmelding.
Zodra je je bij de Belastingdienst hebt gemeld als mogelijk gedupeerde, kunnen wij je ook vanuit het Steunpunt ondersteunen. Je mag natuurlijk ook eerst met ons contact opnemen. Wij denken graag met je mee of helpen je bij de aanmelding.
Als je dringend hulp nodig hebt en niet kan wachten, kun je je melden bij het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst via 0800 – 2 358 358 (gratis). Het Serviceteam bespreekt jouw situatie en zoekt uit waar je het beste terecht kunt voor hulp.
Je zit in een urgente situatie als je bijvoorbeeld:
- ernstig ziek bent;
- geen boodschappen of medicijnen kunt kopen;
- geen schoolspullen of kleding voor jouw kinderen kunt kopen.
Heb je maken met een dreigende uithuiszetting? Of een dreigende afsluiting van gas, water of elektriciteit? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met ons steunpunt. Ook als je hulp nodig hebt bij de aanmelding bij het Serviceteam, kun je bij het steunpunt terecht.