Afspraken en ondersteuning toeslagenaffaire

Sinds 1 januari 2025 gelden er nieuwe landelijke afspraken over de brede hulp en ondersteuning die gemeenten geven aan inwoners die zijn getroffen door de toeslagenaffaire. Deze afspraken zorgen voor meer duidelijkheid over wat je wanneer kunt verwachten van de gemeente. Meld je je bij ons voor ondersteuning? Dan doorlopen we samen een aantal vaste stappen.

1. Het eerste gesprek

Zodra je bent aangemeld en de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft vastgesteld dat je recht hebt op hulp, nodigen we je uit voor een intakegesprek. In dit gesprek bespreken we jouw situatie en kijken we samen naar je behoeften en wensen.

2. Plan van aanpak binnen 8 weken

Binnen 8 weken na het eerste gesprek stellen we samen een plan van aanpak op. Hierin staat welke ondersteuning je nodig hebt, wat jouw doelen zijn en hoe we je gaan helpen. Dit plan is een officiële beschikking: dat betekent dat je bezwaar kunt maken als je het er niet mee eens bent.

3. Besluiten over naadzakelijke spullen binnen 6 maanden

Als er in de eerste fase van de brede ondersteuning spullen nodig zijn om jou een nieuwe start te laten maken – denk aan meubels, apparatuur of andere voorzieningen – dan neemt de gemeente daar binnen 6 maanden na het eerste gesprek een beslissing over.

4. Volledig plan binnen 2 jaar

Het eerste plan is vaak een opzet op hoofdlijnen. Vanaf het eerste gesprek hebben we twee jaar de tijd om samen met jou het plan volledig uit te werken. Ook daarna kan de ondersteuning doorgaan, zolang de hulp op tijd is aangevraagd en toegekend.

Was je vóór 1 januari 2025 al bij ons aangemeld?

Dan houden we natuurlijk rekening met jouw situatie. Je hoeft je geen zorgen te maken: de nieuwe afspraken gelden ook voor jou en we zorgen dat jouw ondersteuning soepel doorloopt.

Heb je vragen of wil je ondersteuning aanvragen? Neem dan contact op met het steunpunt via 010 800 40 00 of stuur een e-mail naar steunpunt@lansingerland.nl.