Start werkzaamheden herinrichting station Rodenrijs

Dit nieuwsbericht is verlopen.
8 april 2021, 13.03 uur

De herinrichtingswerkzaamheden rondom het station Rodenrijs zijn dinsdag 6 april 2021 officieel gestart. Wethouder Simon Fortuyn (wethouder buitenruimte) onthulde samen met Adrie Takx (bedrijfsleider bij gebroeders Van Kessel) het bouwbord. Vanmorgen is aannemer Van Kessel ook direct gestart met de werkzaamheden die naar verwachting tot oktober van dit jaar zullen duren. Om hinder te beperken en te zorgen dat het station altijd bereikbaar blijft, wordt het project in fases uitgevoerd. Er wordt gestart aan de busstation kant. Daarna worden de parkeerplekken aan de westkant van het station opnieuw ingericht.

Noodzakelijke opknapbeurt

Metro- en busstation Rodenrijs is al ruim 10 jaar onderdeel van de succesvolle E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag. Wethouder Simon Fortuyn: “Door het toegenomen gebruik en de inmiddels verouderde openbare ruimte is het tijd geworden om de stationsomgeving op te knappen. De werkzaamheden bestaan o.a uit het vernieuwen van het bus perron, het overdekken en verdubbelen van het aantal fietsparkeerplaatsen en het realiseren van diverse duurzaamheidsmaatregelen zoals zonnepanelen, oplaadvoorzieningen en duurzame beplanting”.

Ontwerp van de herinrichtingswerkzaamheden

Peter Verkade Landschapsarchitect en DaF-architecten hebben in samenwerking met de RET een ontwerp gemaakt. Belangrijke uitgangspunten voor het ontwerp zijn het stimuleren van het OV- en fietsgebruik door het verbeteren van stallingsmogelijkheden, het verbeteren van de uitstaling en kwaliteit van de openbare ruimte door een groene en duurzame uitstraling, de hoge kwaliteit van de materialen en het creëren van een aangename verblijfskwaliteit met daarbij een aangename wachtmogelijkheid op het busstation. Op de website van de gemeente is de ontwerptekening te vinden.

Metropoolregio Rotterdam/ Den Haag

Metropoolregio Rotterdam/Den Haag (MRDH) maakt deze verbetering mede mogelijk door subsidie vanuit Verkeer &Vervoer plus Ketenmobiliteit. Martina Huijsmans, portefeuillehouder Ketenmobiliteit MRDH: “Station Rodenrijs is een belangrijk vervoersknooppunt in de metropoolregio. De 23 aangesloten gemeenten hebben plannen om meerdere van dit soort plekken te verbeteren zodat het reizen met het OV betrouwbaar en comfortabel kan. Het gaat dan om toegankelijkheid, veiligheid, de fiets parkeerplekken en de aansluitingen op ander vervoer, zoals P+R. Hierin investeren de metropoolgemeenten de komende vijf jaar en de MRDH draagt daar financieel aan bij. Station Rodenrijs is één van de voorlopers van deze aanpak. Het is een belangrijke verbinding tussen Den Haag en Rotterdam en daarom extra belangrijk dat zo’n station aantrekkelijk is voor reizigers.”