Verkeersinfrastructuur Klappolder

Het entreegebied van bedrijventerrein Klappolder is toe aan een grondige herinrichting. De bestaande infrastructuur is verouderd, onveilig en onoverzichtelijk. Ook is er te weinig ruimte voor het verkeer dat in de toekomst wordt verwacht. Dit is extra belangrijk, want het gebied verandert. Er komen nu niet alleen kleine bedrijven, maar ook grote distributiecentra. Voor deze ontwikkeling werken we aan nieuwe en veilige wegen die klaar zijn voor de toekomst.

Waar staan we?

De gemeente heeft een verkeerskundig onderzoek laten doen. Op basis van de resultaten is een voorkeursvariant voor de herinrichting van het entreegebied opgesteld. In de volgende fase wordt dit verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Daarbij betrekken we actief ondernemers, bedrijven en VvE’s uit het gebied. De focus in het ontwerp ligt op het verbeteren van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid. Denk hierbij aan het verlagen van de maximumsnelheid, het standaardiseren van de inrichting van wegen en kruispunten, en het aanleggen van ontbrekende voorzieningen voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer. Uit het onderzoek blijkt ook dat er een extra toegangsweg nodig is. We onderzoeken nu welke optie hiervoor technisch, ruimtelijk en financieel haalbaar is.

In 2024 is er verkeerskundig onderzoek gedaan en op 31 januari 2025 vond er een bijeenkomst plaats voor bedrijven op Klappolder. De participatie gaat naar verwachting verder in het 3e kwartaal van 2025. Direct betrokkenen, zoals grondeigenaren en bedrijven in het gebied, worden persoonlijk benaderd. Het onderzoek en het ontwerp worden naar verwachting afgerond in 2025. Als alles volgens plan gaat, start de uitvoering van de herinrichting in 2027.

2024 – 2027

2027

Start uitvoering

Als alles volgens plan gaat, start de uitvoering van de herinrichting in 2027.

3e kwartaal 2025

Start participatie

De participatie gaat naar verwachting verder in het 3e kwartaal van 2025. Direct betrokkenen, zoals grondeigenaren en bedrijven in het gebied, worden persoonlijk benaderd. Het onderzoek en het ontwerp worden naar verwachting afgerond in 2025. Als alles volgens plan gaat, start de uitvoering van de herinrichting in 2027.

2e kwartaal 2025

Start vervolgonderzoek

In het 2e kwartaal van 2025 start het vervolgonderzoek. Dit onderzoek gaat verder in op het ontwerp, het bepalen van de effecten – zowel verkeerskundig als ruimtelijk – en de kosten voor aanleg en toekomstig beheer. Ook wordt gekeken naar financieringsmogelijkheden, zoals subsidies en de mogelijkheid om kosten toe te rekenen aan derden. In deze fase worden zowel professionele stakeholders als omwonenden en ondernemers betrokken via een participatietraject.

31 januari 2025

Bijeenkomst bedrijven

Op 31 januari 2025 vond er een bijeenkomst plaats voor bedrijven op Klappolder. In het 2e kwartaal van 2025 start het vervolgonderzoek. Dit onderzoek gaat verder in op het ontwerp, het bepalen van de effecten – zowel verkeerskundig als ruimtelijk – en de kosten voor aanleg en toekomstig beheer. Ook wordt gekeken naar financieringsmogelijkheden, zoals subsidies en de mogelijkheid om kosten toe te rekenen aan derden. In deze fase worden zowel professionele stakeholders als omwonenden en ondernemers betrokken via een participatietraject.

19 december 2024

Gemeenteraad stemt in met vervolg project

In december heeft de gemeenteraad ingestemd met het vervolg van het project. Er is opdracht gegeven om het ontwerp voor het voorterrein en een mogelijke extra ontsluiting verder uit te werken. Er is geld beschikbaar gesteld en is een projectteam samengesteld.

2024

Verkeerskundig onderzoek

In 2024 is er verkeerskundig onderzoek gedaan. Hierbij werd gekeken naar doorstroming, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en het vestigingsklimaat voor bedrijven.

Heb je vragen over de tijdlijn, een bestand of een vergadering? Dan kun je een mail sturen naar klappolder@lansingerland.nl.

Vraag en antwoord

Het huidige wegennet is verouderd, onveilig en onoverzichtelijk. Ook is het niet berekend op de groeiende verkeersstromen als gevolg van de uitbreiding van Klappolder met grotere distributiecentra. Een nieuwe, toekomstbestendige infrastructuur is nodig om het vestigingsklimaat voor de bedrijven te verbeteren.

De voorkeursvariant is een 1e ontwerp op hoofdlijnen, gebaseerd op verkeerskundig onderzoek. Deze variant vormt de basis voor de ontwerpfase, waarin we met de stakeholders tot een uitwerking gaan komen.

Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt dat een extra toegangsweg wenselijk is vanuit verkeerskundig oogpunt en nodig is om de ontwikkelingen mogelijk te maken. De gemeente onderzoekt nu welke optie hiervoor technisch, ruimtelijk en financieel haalbaar is.

Ja, in het participatietraject worden direct betrokkenen actief benaderd voor input. Het participatietraject start in het 3e kwartaal van 2025. Er worden gesprekken gevoerd en bijeenkomsten georganiseerd om wensen, zorgen en ideeën te verzamelen.

Verkeersveiligheid is een belangrijk uitgangspunt. In het ontwerp worden snelheden verlaagd, kruispunten overzichtelijk ingericht en ontbrekende voorzieningen voor fietsers en voetgangers toegevoegd. Zo ontstaat een veiliger verkeerssituatie voor alle weggebruikers.

Ja, het ontwerp wordt afgestemd op de toename van logistieke activiteiten in het gebied. Er wordt specifiek gekeken naar rijroutes, draaicirkels, toegang tot bedrijven en voldoende ruimte voor vrachtverkeer. Zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid voor andere weggebruikers.

Als het vervolgonderzoek en de ontwerpfase volgens planning verlopen, starten de werkzaamheden in 2027. In de loop van 2025 wordt hier meer duidelijkheid over gegeven.

Contact

Heb je vragen of wil je op de hoogte blijven van het project verkeersinfrastructuur Klappolder? Stuur dan een mail naar klappolder@lansingerland.nl of bel naar 010 800 40 00.

Archief

Heb je niet kunnen vinden wat je zocht? Kijk dan eens in ons webarchief.