Project N209

De N209 is een belangrijke weg in onze gemeente. De weg kent verschillende knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, bereikbaarheid (doorstroming) en leefbaarheid (geluidsoverlast). In dit project houden we rekening met alle weggebruikers en zoeken we naar haalbare oplossingen die passen binnen de beperkte ruimte. Provincie en gemeente werken hierbij nauw samen om tot een toekomstbestendige aanpak te komen. De N209 is een provinciale weg. De aansluitende en toeleidende wegen vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.

Waar staan we?

Er is een verkeerskundig onderzoek gedaan. Dit heeft geleid tot een pakket aan voorkeursmaatregelen. Deze maatregelen maken het mogelijk om de geplande woningbouwontwikkelingen door te zetten, vooral rond de Merenweg en het Wolfend. Ook zorgen ze voor een betere doorstroming, bereikbaarheid en een grotere verkeersveiligheid.

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Nieuwe ontsluitingen voor de woningbouwlocaties aan de Merenweg en het Wolfend op de N209. Dit houdt in dat het kruispunt Bleiswijk-Zuid en kruispunt de Kulck opnieuw vormgegeven moeten worden. 
  • Het tegengaan van sluipverkeer op de N209 en omliggende wegen. We willen voorkomen dat mensen de N209 gebruiken om van de A16 naar de A12 te rijden. En voorkomen dat het verkeer dat op de N209 hoort via de parallelwegen of dorpscentra de drukte op de N209 omzeilen.
  • Meer mensen stimuleren om te fietsen of met het openbaar vervoer te reizen. We zetten in op betere infrastructuur en voorzieningen voor iedereen die met de fiets, lopend of met openbaar vervoer wil reizen.   
  • Verschillende aanpassingen aan kruisingen, fietspaden en aansluitingen om de doorstroming te verbeteren. Sommige kruispunten zijn flessenhalzen gebleken in de verkeersstudie, dit zorgt voor opstoppingen. Deze knelpunten willen we eruit halen, waarbij we oog houden voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.   
  • Het plaatsen van geluidsschermen ter vermindering van de geluidsoverlast van de N209 bij Bleiswijk.

De komende tijd wordt dit maatregelenpakket verder uitgewerkt. Dit doen we in overleg met de provincie, bedrijven in de omgeving en omwonenden.

2024 – 2028

2027/2028

Start uitvoering

De daadwerkelijke realisatie van de maatregelen staat gepland voor 2027 of 2028.

2026

Afronding onderzoek en ontwerp

Het onderzoek wordt naar verwachting afgerond in het 1e kwartaal van 2026, waarna de voorbereiding voor uitvoering start.

3e kwartaal 2025

Start participatie met stakeholders en omwonenden

In het 3e kwartaal van 2025 start een participatietraject, waarbij direct betrokkenen persoonlijk benaderd worden om hun input te geven.

2e kwartaal 2025

Start vervolgonderzoek

We zijn begonnen met de aanbesteding voor het vervolgonderzoek. In het 2e kwartaal van 2025 begint het vervolgonderzoek. In dit onderzoek werken we het maatregelenpakket verder uit. We brengen de verkeerskundige en ruimtelijke effecten in beeld, net als de kosten voor investering en beheer. Ook onderzoeken we welke kosten door subsidies of bijdragen van derden kunnen worden gedekt. Professionele stakeholders en omwonenden worden hierbij betrokken.

December 2024

Gemeenteraadsvergadering

De gemeenteraad heeft opdracht gegeven om het onderzoek en het ontwerptraject voort te zetten. Er is budget beschikbaar gesteld en een projectteam is samengesteld.

2024

Verkeerskundig onderzoek

In 2024 is het verkeerskundig onderzoek afgerond, met aandacht voor doorstroming, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de leefbaarheid.

Heb je vragen over de tijdlijn, een bestand of een vergadering? Stuur dan een mail naar N209@lansingerland.nl of bel naar 010 800 40 00.

Vraag en antwoord

Zonder maatregelen loopt de N209 vast. Er ontstaat meer verkeersdruk door woningbouw en de aansluiting op de A16 Rotterdam. Dit leidt tot knelpunten op het gebied van veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid.

De ruimte voor infrastructurele oplossingen en maatregelen rond de N209 is erg beperkt. Tegelijkertijd zijn er woningbouwlocaties in ontwikkeling, die voor een aanzienlijke toename van verkeer zorgen. Ook de nieuwe aansluiting op de A16 Rotterdam, die in het vierde kwartaal van 2025 opengaat, zal voor extra verkeer op de N209 zorgen. Zonder maatregelen nemen de verkeersproblemen toe en kunnen toekomstige gebiedsontwikkelingen, zoals woningbouw en bedrijventerreinen niet doorgaan.

Er komen nieuwe aansluitingen, aanpassingen aan kruispunten en extra voorzieningen voor fiets en openbaar vervoer. Ook komen er geluidsschermen om geluidsoverlast te beperken.

Vanaf het 3e kwartaal van 2025 start een participatietraject. Direct betrokkenen worden persoonlijk benaderd om hun ideeën en zorgen te delen.

Dankzij het maatregelenpakket kunnen de woningbouwontwikkelingen aan de Merenweg en het Wolfend doorgezet worden en tegen die tijd veilig en bereikbaar worden ontsloten.

Een van de doelstellingen is juist het voorkomen van sluipverkeer. In het ontwerp wordt hier nadrukkelijk rekening mee gehouden. We houden aan dat ‘wat op de snelweg hoort, op de snelweg blijft en wat op de provinciale weg hoort, daar ook blijft’.

Ja, het stimuleren van OV-gebruik is onderdeel van het plan. Denk aan betere bushaltes, doorstroming voor bussen en goede overstappunten. Hierin kunnen we alleen het gesprek met de vervoerders aangaan. We kunnen helaas geen extra haltes of hogere frequenties afdwingen.

De provincie is eigenaar van de N209 en neemt de uitvoering van maatregelen op zich. Voor zover die op en rond de N209, dus op provinciaal grondgebied, bevinden. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanpassingen aan de gemeentelijke wegen en werkt hierin nauw samen met de provincie.

Contact

Heb je vragen over het project N209? Stuur dan een mail naar N209@lansingerland.nl of bel naar 010 800 40 00.

Archief

Heb je niet kunnen vinden wat je zocht? Kijk dan eens in ons webarchief.