Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

Voor de invulling van uw trouwdag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

Meld het tijdig

In ondertrouw gaan hoeft in Nederland niet meer. Om te trouwen of uw partnerschap te registreren, moet u uw voorgenomen huwelijk melden. Hoe u dit regelt, leest u bij de veelgestelde vraag ‘Hoe meld en regel ik mijn huwelijk/geregistreerd partnerschap’.

Let op: heeft u de datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap gepland? Vergeet dan niet om ook contact op te nemen met de gemeente om daar een reservering door te geven. Alleen de locatie reserveren is niet voldoende.

Kan ik trouwen in het gemeentehuis?

Inwoners en niet-inwoners kunnen trouwen in ons gemeentehuis.

Let op:

  • Kiest u voor een geregistreerd partnerschap en gaat u verhuizen naar een ander land? Een geregistreerd partnerschap is niet rechtsgeldig in elk land. Wij adviseren u dan te kiezen voor een huwelijk.
  • Is uw huwelijk/geregistreerd partnerschap in een andere gemeente, maar woont u in Lansingerland dan regelt u eventueel alleen uw naamswijziging bij ons.

U volgt de navolgende stappen:

Stap 1: Maak een keuze uit een van de onderstaande mogelijkheden

Keuze Wat houdt dit in?
Gratis
  • Maandagochtend om 09.00 of 09.30 uur in de trouwzaal van het gemeentehuis.
  • U mag alleen 2 getuigen meenemen. Er is geen toespraak.
  • U kunt deze optie alleen kiezen als u in Lansingerland woont.
  • Kosten: gratis
Eenvoudig huwelijk
  • Maandag of dinsdag tussen 09.00 en 17.00 uur in de trouwzaal in het gemeentehuis.
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen (het minimum is 2 getuigen).
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 25 personen bestaan. Dat is inclusief jullie als bruidspaar, de getuigen, kinderen, video- en of fotograaf.
  • Er is een standaard toespraak.
  • Kosten € 250,00.
Regulier huwelijk overdag in gemeentehuis
  • Maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal in het gemeentehuis om 10.00, 11.30, 13.00, 14.30 en 16.00 uur.
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen (het minimum is 2 getuigen).
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 75 personen bestaan. Dat is inclusief jullie als bruidspaar, de getuigen, kinderen, video- en of fotograaf.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak.
  • U kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon.
  • Kosten € 675,00.
Regulier huwelijk ’s avonds in gemeentehuis
  • Maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 22.00 uur door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (trouwambtenaar) in de trouwzaal in het gemeentehuis.
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen (het minimum is 2 getuigen).
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 75 personen bestaan. Dat is inclusief jullie als bruidspaar, de getuigen, kinderen, video- en of fotograaf.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak.
  • U kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon.
  • Kosten € 875,00.

 

Regulier huwelijk in het weekend in gemeentehuis
  • Op zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur in de trouwzaal in het gemeentehuis.
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen (het minimum is 2 getuigen).
  • Het totale gezelschap mag uit maximaal 75 personen bestaan. Dat is inclusief jullie als bruidspaar, de getuigen, kinderen, video- en of fotograaf.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak.
  • U kunt gebruik maken van de rode loper, muziek en het carillon.
  • Kosten € 975,00.
Regulier huwelijk op een externe locatie
  • Maandag tot en met zondag tussen 09.00 en 22.00 uur door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (trouwambtenaar).
  • U mag maximaal 4 getuigen meenemen (het minimum is 2 getuigen).
  • Het aantal genodigden bespreekt u met de externe locatie.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak.
  • U regelt zelf met de eigenaar van de huwelijkslocatie de plechtigheid en mogelijkheden.
  • Kosten van 09.00 tot 17.00 uur  € 475,00.
  • Kosten van 17.00 tot 22.00 uur  € 675,00.
  • Kosten weekend zon en feestdagen  € 775,00.

Let op: de huwelijksvoltrekking valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Hiervoor zijn geen aanvullende eisen, zoals het tonen van een coronatoegangspas voorafgaand aan de ceremonie. Het huwelijksfeest of de (religieuze) ceremonie valt onder de regels van horeca/evenementen wanneer dat gegeven wordt in een horecagelegenheid/evenementenlocatie. De vraag of een coronatoegangsbewijs nodig is en of er een maximum wordt gesteld aan het aantal personen bij het feest, hangt dus af van de locatie waar het feest gegeven wordt.

Stap 2: Kies een locatie, een trouwambtenaar, uw getuigen

Heeft u gekozen voor uw soort huwelijk en op welke dag u wilt trouwen? Nu maakt u uw keuze uit:

Eigen trouwambtenaar

Uw huwelijk laten voltrekken door een andere trouwambtenaar dan een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Lansingerland is mogelijk. U kunt dat in het meld- en reserveringsformulier huwelijk of geregistreerd partnerschap aangeven.

Let op: u heeft de volgende documenten nodig:

  • de benoeming van de externe trouwambtenaar
  • de beëdiging van de externe trouwambtenaar
  • een verklaring van de gemeente dat de externe trouwambtenaar regelmatig huwelijken voltrekt
  • een kopie van het legitimatiebewijs van de externe trouwambtenaar

De gevraagde documenten dient u maximaal 8 weken van te voren naar ons toe te sturen. U kunt dit doen door de documenten te uploaden in het meld- en reserveringsformulier huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Voor de aanvraag en de eenmalige benoeming van deze externe trouwambtenaar rekenen wij extra kosten. De kosten van onze trouwambtenaar, inclusief een persoonlijke en op maat gemaakte toespraak, zijn al in de huwelijksleges verwerkt.

Getuigen

Ook kiest u uw getuigen uit. Dit kunnen vrienden, kennissen of familieleden zijn. U bepaalt dit samen. Afhankelijk van de gekozen ceremonievorm kiest u minimaal 2 tot maximaal 4 getuigen. Van elke getuige heeft u een kopie van een geldig legitimatiebewijs nodig.

Stap 3: U meldt en maakt een reservering voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap

U heeft stap 1 en 2 gelezen en samen uw keuzes gemaakt en de legitimatiebewijzen van de getuigen. Nu vult één van u beiden het formulier meld en reserveer uw huwelijk of geregistreerd partnerschap met DigiD in. Na ontvangst van het formulier ontvangt u een e-mail. Hierin staat een zaaknummer. Dit nummer is van belang. Bewaart u dit goed. Het team burgerlijke stand gaat uw aanvraag beoordelen.

Uw reservering volgen

Op Mijn Lansingerland kunt u uw reservering volgen.

Omschrijving Kosten
Huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 355,00
Eenmalig benoemen van een trouwlocatie voor 1 dag € 525,00
Aanvraag benoeming externe buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag (externe trouwambtenaar) € 250,00
Huur foyer voor eenvoudige receptie na ceremonie € 100,00
Een trouwboekje of een duplicaat daarvan € 40,00
Gebruikmaken van een gemeentegetuige bij uw huwelijk € 39,50

In bijzondere gevallen:

Omschrijving Kosten
Afschrift burgerlijke stand € 14,00
Het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 22,00

Het komt helaas af en toe voor dat er onverwachte omstandigheden zijn.

Omschrijving Kosten
Toeslag voor niet op de afgesproken tijd aanwezig zijn van het bruidspaar voor de huwelijksceremonie per kwartier € 75,00
Annuleringskosten huwelijk of geregistreerd partnerschap tot 2 weken voor de trouwdatum De hoogte van de teruggaaf is afhankelijk van het moment van annulering:

  1. de teruggaaf bedraagt 75% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot 8 weken voor de huwelijksdatum
  2. De teruggaaf bedraagt 50% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot 2 weken voor de huwelijksdatum
  3. De teruggaaf bedraagt 25% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan tot één dag voor de huwelijksdatum
  4. De teruggaaf bedraagt 0% van de verschuldigde legeskosten wanneer de annulering wordt gedaan op de dag van het huwelijk. Er wordt een toeslag op de administratiekosten berekend
  5. Bij annulering van een kosteloos huwelijk worden administratiekosten in rekening gebracht. De hoogte van de administratiekosten staat opgenomen in de legesverordening.

Bedenkt u zich en wilt u een andere datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kiezen of annuleren? Geef deze wijziging aan ons door. U vult hiervoor het formulier wijziging huwelijk/geregistreerd partnerschap met DigiD in.

Uw aanvraag volgen

Op Mijn Lansingerland kunt u uw aanvraag volgen.

Neem telefonisch contact met ons op via (010) 800 40 00.