Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
Als je merkt dat het niet goed gaat met jouw kind, wil je uiteraard helpen. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden denkbaar.
Team Jeugd biedt hulp
Met alle vragen over opvoeden en opgroeien in onze gemeente kun je terecht bij Team Jeugd. Dit is een samenwerking tussen de gemeente en het Centrum voor Jeugd en Gezin Lansingerland. Team Jeugd luistert naar jouw vraag, bedenkt samen met jou een plan en kijkt wat nodig is om je verder te helpen. Hierbij wordt gekeken wat je mogelijk zelf kunt doen of met behulp van de eigen omgeving. Als dit niet lukt, dan helpt het Team Jeugd je bij het vinden van de juiste hulp. Alle informatie en advies is gratis, deskundig en onpartijdig.
Hulp aanvragen
Je kunt op 3 manieren hulp aanvragen. Je stelt jouw vraag via:
- Team Jeugd van de gemeente Lansingerland
- Via telefoonnummer 010 800 40 04 of
- E-mail: teamjeugd@lansingerland.nl
- Centrum voor Jeugd en Gezin Lansingerland (CJG), Noorderparklaan 2, Bergschenhoek
- Maak een afspraak via telefoonnummer 088 201 00 00 of
- E-mail: toeleidinglansingerland@cjgrijnmond.nl
- Jouw huisarts of een andere wettelijke verwijzer zoals jeugdarts of medisch specialist
- Maak een afspraak met de eigen huisarts, jeugdarts of de medisch specialist van jouw kind
Er zijn verschillende vormen van ondersteuning mogelijk. Uiteenlopend van maatjesprojecten, schoolmaatschappelijk werk (via de school van uw kind), trainingen op het gebied van sociaal-emotionele problematiek of bijvoorbeeld het hulp van een praktijkondersteuner GGZ-Jeugd (werkzaam in een huisartsenpraktijk) of een psycholoog.
Psychologische behandeling
Als er vermoeden is van een stoornis, dan kan jouw kind doorverwezen worden naar de GGZ. Als er geen sprake is van een hoog risico of hoge complexiteit, dan wordt jouw kind doorverwezen naar de basis GGZ. Als er wel een hoog risico of hoge mate van complexiteit is, wordt verwezen naar de specialistische GGZ.
Vraag je hulp aan bij de gemeente of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), dan doorloop je deze stappen.
Stap 1: Het eerste contact
Na ontvangst van jouw formulier Verzoek om hulp neemt de gemeente contact met je op om een afspraak te maken voor een gesprek.
Stap 2: Het gesprek
De consulent gaat met jou in gesprek over jouw hulpvraag. Het gesprek vindt plaats bij jou thuis of in het gemeentehuis. Soms is het beter om ergens anders af te spreken. Overleg daarover met de consulent. Je kunt uiteraard een vertrouwd persoon bij het gesprek vragen. Je kunt ook gebruik maken van een onafhankelijk cliëntondersteuner. Neem dan contact op met stichting MEE. Bij MEE werken cliëntondersteuners. De cliëntondersteuner staat altijd ‘naast’ je en is onafhankelijk. In het gesprek gaat de consulent in op jouw verzoek om hulp en bespreekt met je jouw persoonlijke situatie. Soms zijn er meerdere gesprekken nodig om jouw situatie in kaart te brengen.
Stap 3: Het onderzoek
De consulent gaat samen met jou op zoek naar de best passende hulp voor jouw persoonlijke situatie. Dat noemen we het onderzoek. De consulent onderzoekt in het gesprek de achtergrond van jouw hulpvraag. Het kan voorkomen dat de consulent hulp inroept van een onafhankelijk expert om erachter te komen wat in jouw situatie de best passende hulp is. De expert maakt een afspraak met je om nadere vragen te stellen, die om een specifieke deskundigheid vragen. De expert brengt een advies uit over zijn bevindingen aan de gemeente. Je ontvangt een afschrift van het advies.
Stap 4: Het ondersteuningsplan
Als het onderzoek is afgerond, stelt de consulent een ondersteuningsplan op. In het plan staan de afspraken die je samen hebt gemaakt over de inzet van hulp, zowel vanuit jouw eigen omgeving, door vrijwilligers of door professionals. Ook staat in het plan wat je zelf oppakt. De consulent vraagt je het plan te ondertekenen en naar de gemeente te sturen. Je kunt ook zelf een ondersteuningsplan invullen. Vraag het formulier op via telefoonnummer 010 800 40 00, vul het in en stuur het naar de gemeente. De consulent maakt een afspraak met je voor een gesprek en start het onderzoek.
Stap 5: De beschikking
De gemeente neemt een besluit over jouw aanvraag en schrijft dat op in een beschikking. Je ontvangt de beschikking met de toekenning of de afwijzing per brief.
Stap 6: Start van de hulp
Heeft de gemeente jouw aanvraag toegekend, dan zorgt de consulent ervoor dat de hulp zo snel mogelijk ingezet wordt. Je kunt uiteraard zelf een keuze maken voor de organisatie die de hulp biedt. Je kunt kiezen voor een organisatie waarmee de gemeente een contract heeft (dat noemen we Zorg in Natura) of voor een Persoonsgebonden Budget, waarmee je zelf jouw hulp/ hulpmiddel inkoopt. Hieraan zijn voorwaarden verbonden.
Voor basis GGZ Jeugdhulp heeft de gemeente met onderstaande aanbieders een contract.
- Villa Vip
- GGZ Delfland
- Psychologen Kinderpraktijk
- Praktijk Groei
- Mentaal Beter Care B.V.
- Regionaal Instituut voor ontwikkelingsproblemen (RioZorg)
- MiSenso
Voor specialistische GGZ Jeugdhulp heeft de gemeente via de Gemeenschappelijke Regio Jeugdhulp Rijnmond contracten afgesloten met aanbieders. Een overzicht van deze aanbieders vind je op de website van Jeugdhulp Rijnmond. Vanaf 1 januari 2023 wijzigt het overzicht met gecontracteerde aanbieders voor specialistische GGZ Jeugdhulp. Voor nieuwe hulpvragen kun je vanaf die datum terecht bij onderstaande aanbieders.
Er zijn voor jou geen kosten verbonden aan de behandeling, als de behandeling plaatsvindt bij een aanbieder waar de gemeente een contract mee heeft.
Als je besluit hulp in te zetten via een persoonsgebonden budget (pgb), dan ontvang je van de consulent een pgb-plan. In dit plan motiveer je waarom je kiest voor een pgb. Aan het pgb zijn verschillende voorwaarden verbonden. Je moet motiveren waarom je de hulp die je wilt inkopen met een pgb beter passend vindt dan de hulp die je via Zorg in Natura kunt krijgen.
Als jouw pgb is toegekend, dan krijgt je geen geld op jouw rekening. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beheert het geld en betaalt jouw zorgverlener. Je moet daarvoor zelf een contract opstellen met jouw zorgverlener en dit contract naar de SVB sturen.
Als je het niet eens bent met onze beslissing, kun je bezwaar maken.