Emigratie, een of meer personen blijven achter op het adres

We noemen een verhuizing naar het buitenland emigratie als u minimaal 8 van de 12 maanden  in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Met deze melding laat u zich uitschrijven uit de basisregistratie personen (BRP). Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uit laten schrijven.

Alle personen die naar het buitenland vertrekken geven persoonlijk op het gemeentehuis hun verhuizing door. Maak hiervoor een afspraak. Ook minderjarige kinderen komen mee bij de afspraak.

Meer informatie

U meldt dit binnen 5 dagen vóór uw vertrek aan de gemeente waar u woont, niet eerder.

  • Een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart.
  • Een ingevuld formulier emigratie.

Wij schrijven u uit in onze administratie. Daarna sturen wij uw gegevens door naar het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten.

Als u emigreert en u zich bij de gemeente uitschrijft, dan kan de gemeente u een bewijs van uitschrijving geven. Dit kan alleen op de dag van uitschrijving. U betaalt hiervoor € 15,00. Heeft u zich al uitgeschreven, dan vraagt u het bewijs van uitschrijving aan bij een van de 18 Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loketten.

Ja, dat kan als je voor een korte tijd (minder dan 8 maanden) gaat studeren in het buitenland.

Op www.mijnoverheid.nl kan je het adres doorgeven, waar je post van overheidsinstanties kunt ontvangen. Dit kan je op ieder moment wijzigen. Vergeet niet om je ziektekostenverzekeraar, het Duo en de bank te informeren.

Als u geëmigreerd bent, vraagt u een uittreksel aan bij een van de 18 Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loketten. U kunt niet meer terecht bij uw laatste woongemeente.