Briefstemmen

Als u 70 jaar of ouder bent, dan kunt u bij deze Tweede Kamerverkiezingen ook per brief stemmen. Alles wat u nodig heeft om uw stem uit te brengen, ontvangt u thuis. U kunt uw stem per post versturen of inleveren bij een afgiftepunt.

Hoe werkt briefstemmen?

Bent u 70 jaar of ouder dan kunt u per brief stemmen. U ontvangt hiervoor 2 enveloppen met inhoud per post.  

  1. De 1e envelop ontvangt u uiterlijk 3 maart. In deze envelop vindt u:
    – de stempluspas en
    – de vragen over de gezondheidscheck
  2. De 2e envelop ontvangt u uiterlijk 11 maart. In deze envelop vindt u:
    – het briefstembiljet
    – de uitleg over briefstemmen
    – de enveloppe voor het briefstembiljet
    – de retourenveloppe om uw briefstem uit te brengen

Op de post of afgeven bij een afgiftepunt

In het briefstempakket treft u een retourenveloppe aan waarmee de briefstempas en een gesloten enveloppe met daarin het ingevulde stembiljet kosteloos naar de gemeente kan worden verstuurd. Per post versturen kan tot uiterlijk vrijdag 12 maart 17.00 uur.

Afgeven bij een afgiftepunt kan ook. De afgiftepunten in onze gemeente zijn:

  • het gemeentehuis, Tobias Asserlaan 1 in Bergschenhoek;
  • en de volgende vestigingen van Bibliotheek Oostland:
    • Bergschenhoek, Wilhelminastraat 1A
    • Berkel en Rodenrijs, Nieuwstraat 25
    • Bleiswijk, ’t Web, Nachtegaallaan 4

De genoemde afgiftepunten zijn geopend op woensdag 10 tot en met vrijdag 12 maart en op maandag 15 en 16 maart tussen 9.00 en 17.00. Let op: woensdag 17 maart is alleen het afgiftepunt in het gemeentehuis geopend. U kunt daar dan terecht van 7.30 tot 21.00 uur. U hoeft geen afspraak hiervoor te maken.

Let op!

Komt u naar het afgiftepunt of het gemeentehuis. Doe dan vooraf de gezondheidscheck.

Heeft u nog vragen over het stemmen per brief? Dan kunt u ook bellen met de landelijke informatielijn. Deze telefonische hulplijn is te bereiken via 0800 – 1351 (7 dagen per week geopend van 08.00 tot 20.00 uur).

Uw briefstem uitbrengen kan op de navolgende manieren:

  1. per post zodra u de 2e envelop heeft ontvangen. U doet dit voor vrijdag 12 maart om 17.00 uur op de post.
  2. afgeven op een afgiftepunt van 10 tot en met 12 maart en op 15 en 16 maart tussen 09.00 en 17.00 uur of op woensdag 17 maart van 07.30 uur tot 21.00 uur.

Tot uiterlijk vrijdag 12 maart 17.00 uur kunt u een vervangende stempluspas aanvragen. U belt hiervoor (010) 800 40 00. Wij sturen de stempluspas per post naar uw huisadres of u kunt het persoonlijk afhalen aan de receptie in het gemeentehuis.

Tot uiterlijk woensdag 17 maart 21.00 uur kunt u het briefstembiljet en de enveloppen afhalen bij de receptie in het gemeentehuis of bij een afgiftepunt.

Video briefstemmen 70+

In deze video ziet u hoe het briefstemmen in zijn werk gaat.