Klacht over het handelen van de gemeente

U kunt een klacht indienen wanneer u niet tevreden bent over de wijze waarop u door een medewerker of het gemeentebestuur bent behandeld. Bijvoorbeeld:

  • als u vindt dat u niet netjes behandeld bent;
  • als u geen antwoord krijgt op uw brief of daarop veel te lang moet wachten;
  • als de gemeente toezeggingen of afspraken niet nakomt;
  • als u zonder opgave van redenen gevraagde informatie niet ontvangt;
  • als u van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Heeft u een klacht dan vult u het formulier klacht indienen voor inwoners met of zonder DigiD in.

Meer informatie

U belt met de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 010.

De werkwijze verschilt per soort klacht:

  • Eenvoudig snel oplosbare klachten
    De klachtencoördinator probeert deze klacht mondeling met u af te handelen.
  • Ingediende klachten
    Na ontvangst en beoordeling van de klacht stuurt de klachtencoördinator uw klacht zo snel mogelijk door naar de klachtbehandelaar. Dit is veelal een afdelingshoofd. In een informeel (telefonisch) gesprek krijgt u de gelegenheid uw klacht mondeling toe te lichten en wordt gezocht naar een oplossing van uw klacht. Wanneer u tevreden bent over de gevonden oplossing is de klachtenprocedure daarmee beëindigd.
    Bent u niet tevreden dan vindt formeel onderzoek plaats naar uw klacht door een nieuwe klachtbehandelaar. Onderdeel van dit formele onderzoek is een hoorzitting waarin de klachtbehandelaar u en degene tegen wie de klacht is gericht, hoort. Op basis van alle gegevens uit het onderzoek neemt het college van burgemeester en wethouders vervolgens een besluit over uw klacht. Van het besluit op uw klacht ontvangt u schriftelijk bericht.
    Bent u het niet eens met het oordeel van het college, dan kunt u zich tenslotte nog wenden tot de Nationale ombudsman. Hij onderzoekt uw klacht dan opnieuw.
    De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen. Voor meer informatie kunt u bellen met het bureau van de Nationale ombudsman, telefoon (0800) 335 55 55 of bezoek de website van de Nationale Ombudsman.

Onder deze klachtenregeling vallen niet de meldingen over de openbare ruimte, bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Dit soort klachten meldt u via melding doorgeven. U kunt ook geen klacht indienen als het gaat om een besluit waartegen bezwaar of beroep mogelijk is. Hiervoor dient u een bezwaarschrift in bij het bestuursorgaan of u gaat in beroep bij de rechtbank.