Veelgestelde vragen

Antwoord op de veelgestelde vragen rondom Wilderszijde kunt u op deze pagina vinden.

De planning en fasering van de verschillende bouwfasen wordt naar verwachting eind 2021/begin 2022 duidelijk. De bouw start in het meest gunstige scenario eind 2022/begin 2023. Dit hangt af van wanneer het bestemmingsplan onherroepelijk is, maar ook van het tempo van uitwerking van deelplannen en de daarbij horende vergunningprocedures.

Tot en met 27 september 2021 lagen het Ontwerpbestemmingsplan Wilderszijde, het Milieueffectrapport, het Landschaps- en Stedenbouwkundig en Beeldkwaliteitsplan, en de Beleidsregels ter inzage. Na verwerking van de zienswijzen en het advies van de Commissie m.e.r. wordt deze naar verwachting eind december 2021 vastgesteld door de gemeenteraad van Lansingerland.

Zoals beschreven in het Masterplan Wilderszijde zal als eerste een begin worden gemaakt met de realisatie van de hoofdstructuur; de ontsluiting van Wilderszijde voor auto-en fietsverkeer, en de realisatie van hoofdwatergangen en de hoofdgroenstructuur. De aanleg van deze hoofdstructuur wordt in samenhang opgepakt met de ontwikkeling van de bouwvelden waarop de woningen en voorzieningen worden gerealiseerd. Globaal zal Wilderzijde worden ontwikkeld van zuid naar noord, en van west naar oost. Naar verwachting wordt in 2023 gestart met de bouw van de eerste woningen op basis van het nieuwe bestemmingsplan. De gehele ontwikkeling en realisatie van Wilderszijde neemt zeker 10 jaar in beslag en is naar huidig inzicht niet eerder dan in 2032 afgerond.

De realisatie van de voorzieningen in Wilderszijde (waaronder basisscholen, kinderdagverblijven en winkels) loopt mee in de ontwikkeling van de wijk. De eerste voorzieningen zullen halverwege de planperiode (2026-2028) gerealiseerd zijn.

In het zuiden van Wilderszijde worden nu al, nog op basis van het huidige bestemmingsplan, 144 woningen gerealiseerd in Plan Buyten. De eerste woningen zullen worden opgeleverd in 2022.

De ontwikkeling en realisatie van de wijk is globaal van het zuiden naar het noorden, waarbij de woningen in zowel het betaalbare als het vrije sectorsegment over de hele wijk (maar niet over alle bouwvelden) zijn verspreid. 

In Wilderszijde komen zowel koop- als huurwoningen. Dit kunnen appartementen zijn, maar ook rijwoningen, twee onder één-kap woningen en vrijstaande woningen. Wanneer, waar en wat precies is nu nog niet duidelijk.

Wel is duidelijk dat er in totaal ca. 60 – 70% grondgebonden woningen en 30 – 40% appartementen komen.

Ook is bekend dat 50% van de woningen wordt gerealiseerd in het betaalbare segment;

  • 25% sociale huurwoningen
  • 15% betaalbare woningen (max. 254.000 Euro VON of huur max 900 Euro per maand)
  • 10% bereikbare NHG woningen (max. 344.500 Euro VON) of met een huur van max. 1.250 Euro per maand).

De andere 50% van de woningen wordt gerealiseerd in de vrije sector.

Om invulling te geven aan de behoeftes op de woningmarkt van m.n. starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens aanzienlijk deel van de woningen gerealiseerd worden als appartement. Er zullen ook appartementen worden gerealiseerd voor gezinnen.

Ja, dat klopt. Nog vóór de crisis hebben de gemeente en Waal Ontwikkeling in 2008 een overeenkomst gesloten voor de bouw van een deelplan met maximaal 144 woningen in Wilderszijde. Vanwege de crisis is dit bouwplan niet tot uitvoering gekomen. Begin 2017 is de ontwikkeling van Wilderszijde hervat, maar beleid, wet- en regelgeving waren intussen sterk veranderd. De gemeente en Waal hebben het bestaande deelplan hierop aangepast. De bouw start naar verwachting in het derde kwartaal van 2021. Meer informatie over plan Buyten vindt u op www.woneninbuyten.nl.

De manier van toewijzen van de woningen is nog niet bekend. Naar verwachting gaat dit door inschrijving via de projectontwikkelaars.

Voor een sociale huurwoning kunt u zich inschrijven via www.woonnetrijnmond.nl.

Wilderszijde is straks goed bereikbaar voor iedereen. Er wordt ingezet op een goede ontsluiting voor fietsers en OV-bereikbaarheid via de hoofdfietsroutes die aansluiten op het bestaande fietsnetwerk in de omgeving.

Er loopt een fietsroute van oost naar west langs de ZoRO-haltes, over de HSL en door de centrale parkzone in Wilderszijde naar de bestaande route over Polderpad. Daarnaast komt er een route van noord naar zuid; vanaf Bergschenhoek, diagonaal door Wilderszijde naar metrostation Rodenrijs (<1km). Aan de noordzijde van Wilderszijde ligt straks ook nog een fietspad aan de zuidzijde van de Boterdorpseweg waarmee ook de bushaltes aan de Boterdorpseweg kunnen worden bereikt.

Wilderszijde wordt voor auto’s primair ontsloten via de wijkonsluitingsweg op de bestaande rotondes in de Boterdorpseweg. Het autoverkeer wordt door middel van de wijkonsluitingsweg (50km/u) vervolgens via woonstraten (30km/u) over de wijk verdeeld. Daarnaast wordt Wilderszijde ook vlakbij het fietsviaduct over de HSL via de Zijde nog ontsloten voor autoverkeer (30km/u).

Drukte bij Rotonde Berkelsepoort

Uit het verkeersonderzoek blijkt dat de rotonde bij de Berkelse Poort op de Boterdorpseweg (waar het vaak druk is) voldoende capaciteit heeft en behoud na de komst van Wilderszijde om het verkeer te kunnen verwerken.

In de praktijk zorgen vele fietsoversteekbewegingen op de populaire fietsroute voor vertraging voor het autoverkeer. Deze vertraging is met name tijdens de ochtendspits en avondspits en kan enkele minuten duren. Deze vertraging ‘over het spoorviaduct’ loopt meestal niet verder dan tot aan de Randweg West.

Tijdens de recente afsluiting van het Berkelsdijkje en de rotonde bij het zwembad liep de omleidingsroute via de Boterdorpseweg. Dit zorgde voor uitzonderlijk veel vertraging op de Boterdorpseweg. Dit was echter een uitzonderljike situatie in verband met wegwerkzaamheden en is in geen geval representatief voor de reguliere situatie.

Voor de komst van Wilderszijde zijn er geen aanpassingen nodig aan de fietsoversteek op de rotonde bij de Berkelse Poort. Wegens de steeds populairder wordende fietsroute tussen Zoetermeer en Rotterdam (metropolitane fietsroute) en in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers op de rotonde (ook uitgesproken i.h.k.v. de rotonde-aanpak) heeft de gemeente wel de wens voor een ongelijkvloerse kruising voor de fietsers op de rotonde bij de Berkelse Poort. Bijkomend voordeel is dan ook een betere doorstroming voor het autoverkeer.

Rotonde Tobias Asserlaan

Uit het verkeersonderzoek voor de komst van Wilderszijde blijkt dat het aantal fietsoversteekbewegingen bij de rotonde naast het gemeentehuis flink toeneemt. In tegenstelling tot de rotonde bij de Berkelse Poort is deze toename wel direct te wijten een de komst van Wilderzijde. De extra fietsoversteekbewegingen hier leiden volgens het onderzoek niet tot doorstromingsproblemen, is het voor een betere verkeersveiligheid wel wenselijk hier een ongelijkvloerse kruising te realiseren.

Vertraging op de Boterdorpseweg

De Boterdorpseweg is de drukstbereden weg van Lansingerland. Dit geldt te meer voor het gedeelte tussen het gemeentehuis en de N209. Hiervan uitgezonderd zijn uiteraard de provinciale wegen en rijkswegen binnen onze gemeente. Voorheen vormde de Boterdorpseweg samen met de Klapwijkseweg de provinciale weg N472. De weg is inmiddels overgedragen aan de gemeente.

De Boterdorpseweg heeft een hoge verwerkingscapaciteit. Dit komt vooral door de lange rechtstanden en de relatief hoge kruispuntcapaciteit van de turborotondes. Dankzij de opwaardering van deze weg en de aanpassing van de rotondes enige jaren geleden is deze geschikt geworden om ook de geplande wijk Wilderszijde hierop te ontsluiten.

Verkeersonderzoek Wilderszijde

Ten behoeve van het bestemmingsplan Wilderszijde heeft onderzoeksbureau Antea in 2019/2020 verkeersonderzoek uitgevoerd om de gevolgen van Wilderszijde voor de Boterdorpseweg in beeld te brengen. In dit onderzoek is uitgegaan van het maximale aantal woningen van 3000. Om de gevolgen op het wegennet te bepalen is het verkeersmodel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag gebruikt. Ook is gebruik gemaakt van de richtlijnen van het CROW en van de ‘meerstrooks rotondeverkenner’ van de provincie Zuid Holland. Dit laatste is gebruikt om de verwerkingscapaciteit van de rotondes te bepalen.

Belangrijk in dit verkeersonderzoek is om de verkeersgeneratie van de nieuwe wijk te bepalen. Dit kan op basis van kencijfers van het CROW en ook op basis van het verkeersmodel. In dit geval is gebruik gemaakt van de kencijfers van het CROW, omdat deze een hogere verkeersgeneratie per woning aangeeft van het verkeersmodel. Op deze wijze is van een worst-case scenario voor wat betreft automobiliteit uitgegaan. Met het verkeersmodel wordt het toekomstige verkeer verdeeld op zowel het nieuwe (binnenplanse) en bestaande wegennet. Deze wordt vervolgens vergeleken met de situatie als de wijk er niet zou zijn. Het model houdt daarbij ook rekening met andere ontwikkelingen, zoals de komst van de A16 en andere omliggende woonwijken.

Bepalend voor de capaciteit van een weg is de capaciteit van de kruisingen en de intensiteit waarmee deze kruisingen bereden worden. Bij een intensiteit/capaciteitverhouding (I/C verhouding) van boven de 0,8 is er een reële op doorstromingsproblemen op een kruising. Bij een I/C verhouding van 1 of hoger kan vrijwel zeker gesteld worden dat er doorstromingsproblemen ontstaan.

Uit de conclusie van dit onderzoek blijkt dat de zowel de wegen als de kruispunten voldoende verwerkingscapaciteit hebben voor de komst van Wilderszijde. Dat betekent dat de I/C verhouding nergens boven de 0,8 uitkomt. Voor de rotondes op de Boterdorpseweg is in dit onderzoek echter geen rekening gehouden met fietsverkeer op de rotondes. Omdat de rotondes op de kruising van de Tobias Asserlaan en de Randweg West rechtstreeks aansluiten op Wilderszijde en vanwege de komst van Wilderszijde op deze rotondes veel extra fietsoversteken worden verwacht is met behulp van microsimulatie aanvullend onderzoek gedaan naar de effecten van overstekende fietsers en voetgangers. Hieruit blijkt dat de I/C verhouding met enkele honderdsten toenemen, maar dit niet leidt tot doorstromingsproblemen.

Uit het verkeeronderzoek is geadviseerd de fietsoversteek bij de rotonde Randweg West weg te halen, omdat nabij deze oversteek een fietstunnel aanwezig is. Deze gelijkvloerse fietsoversteek is met de rotonde-aanpak inmiddels weggehaald. Vanuit het project Wilderszijde is nog wel de wens om deze tunnel sociaal veiliger in te richten.

Door de komst van Wilderzijde worden in beperktere mate extra fietsoversteekbewegingen bij de Berkelse Poort verwacht, waardoor hier vanuit de gebiedsontwikkeling geen aanvullende maatregelen noodzakelijk worden geacht.

Vertraging rotonde Berkelse Poort

Uit het onderzoek voor Wilderszijde blijken er vanwege de komst van de wijk geen problemen te ontstaan op de rotonde bij de Berkelse Poort. Echter, wordt er wel langzaamrijdend verkeer ervaren op de Boterdorpseweg rondom deze kruising. Dit staat los van Wilderszijde. Hoewel volgens het verkeersonderzoek de rotonde voldoende verwerkingscapaciteit heeft, kan er op drukke momenten vertraging ontstaan wegens de vele fietsoversteekbewegingen aldaar. De fietsoversteek ten zuidoosten van de rotonde maakt onderdeel uit van de steeds drukker bereden ‘Metropolitane Fietsroute’ tussen Zoetermeer en Rotterdam en verbindt Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs met metrostation Rodenrijs en het zuidelijk deel van het Annie M.G. Schmidtpark.

Tijdens de ochtendspits zijn er met name veel fietsoversteekbewegingen vanwege de nabij gelegen middelbare scholen en woon-werk fietsverkeer naar station Rodenrijs. Dit kan voor vertraging op de rotonde zorgen. Tijdens de avondspits komt het door woon-werk fietsverkeer die naar huis gaan in combinatie met het autoverkeer dat tegelijkertijd naar huis gaat. De richting van de vertraging is komende vanaf de N209 richting Berkel Westpolder en loopt in principe niet snel verder dan de Randweg west. De vertraging is daarmee dus vanaf de N209 gezien voorbij Wilderszijde. woon-werkverkeer dat naar huis in Wilderzijde gaat, komt vooral vanaf de A16/N209 en maakt minder gebruik van het wegvak tussen de Randweg West en de rotonde bij de Berkelse Poort.

Wens fietstunnel in de toekomst

In het project van de rotondeaanpak is de wens uitgesproken om wegens de steeds drukker wordende fietsoversteek deze ongelijkvloers te maken. Het belangrijkste doel hiervan is het voorkomen van verkeersongevallen op deze rotonde. Wegens de steeds populairder wordende snelfietsroute neemt het aantal oversteekbewegingen in de toekomst verder toe, en nemen daarmee de kans op ongevallen op deze kruising en ook de filevorming rondom deze kruising toe.

Ondertussen zijn er financiële middelen beschikbaar gesteld vanuit de gemeente en de metropoolregio om in de vorm van subsidie om de Metropolitane fietsroutes te verbeteren, waardoor deze veiliger, comfortabeler en dus aantrekkelijker worden. Wegens deze ontwikkelingen neemt de noodzaak voor een ongelijkvloerse kruising verder toe. Dit draagt bij aan de doestellingen van het voorkomen van verkeersongevallen en een aantrekkelijker fietsklimaat op deze route. Bijkomend voordeel is de verbetering van de doorstroming rondom deze kruising.

Conclusie

Wegens de steeds populairder wordende fietsroute tussen Zoetermeer en Rotterdam (metropolitane fietsroute) en in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers op de rotonde (ook uitgesproken i.h.k.v. de rotonde-aanpak) heeft de gemeente de wens voor een ongelijkvloerse kruising voor de fietsers op de rotonde bij de Berkelse Poort.

Nader onderzoek naar inpasbaarheid en het zoeken naar financiële middelen hiervoor is noodzakelijk.

De noodzaak voor een ongelijkvloerse kruising hier staat echter los van Wilderszijde en is ook niet opgenomen in de GREX.

In Wilderszijde kunnen zowel maatschappelijke- als commerciële voorzieningen worden gerealiseerd. Deze voorzieningen zijn een plek waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten, ze zorgen voor leefbare en levendige wijk en vergroten de gebruikswaarde van het groen in de wijk.

In de wijk is ruimte voor tenminste twee basisscholen, een sporthal, een gezondheidscentrum, kinderdagverblijven en een sociaal-cultureel ontmoetingscentrum; totaal maximaal 10.000m2. Daarnaast kan er kleinschalige detailhandel, kleinschalige horeca en kunnen er overige commerciële diensten worden gerealiseerd; totaal maximaal 4.015 m2.

Doordat er in het bestemmingsplan voor deze voorzieningen gemengde bestemmingen zijn opgenomen, kan zo nodig leegstand worden voorkomen en kunnen in plaats van deze voorzieningen evt. ook woningen worden gerealiseerd en zijn combinaties mogelijk van een voorziening op de begane grond met daar boven woningen.

De maximale bouwhoogte in Wilderszijde is 28 meter. Deze maximale hoogte is alleen toegestaan op 3 (kleine) locaties aan de rand met de Boterdorpseweg en de HSL. De hoogte komt overeen met de maximale bouwhoogte van de 4 woontorens aan de landscheiding in Rodenrijse Zoom en komt neer op een woongebouw met circa 9 à 10 verdiepingen. Hoeveel verdiepingen het exact worden is afhankelijk van hoe de begane grond wordt ingericht en hoe hoog die verdieping wordt.

Hieronder vindt u een plattegrond met daarop de toegestane bouwhoogtes:

Hoeveel hogere bebouwing er uiteindelijk gerealiseerd zal worden is afhankelijk van hoe de maximale toegestane bouwhoogten worden benut en wordt beperkt door het maximale percentage voor appartementen (40%) en door het maximaal aantal woningen (3.000) dat kan worden gerealiseerd.

U heeft uw oog laten vallen op het project Wilderszijde in gemeente Lansingerland. Een van de aspecten die uw woonplezier bepalen is het geluid van de omgeving. Terecht dat u zich afvraagt hoe het daarmee zit. Om te kunnen bepalen welke geluidsbelasting u kunt verwachten, is er voorafgaand een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de invloed van de mogelijke geluidsbronnen op deze locatie.

Rondom de locatie onderscheiden we drie geluidsbronnen: 

  • Wegverkeer: de N209/het toekomstige tracé van de Groene Boog en de verbindingsweg A13/A16
  • Luchtverkeer: Rotterdam The Hague Airport
  • Railverkeer: de HSL

In het bestemmingsplan is de ontwikkeling onderzocht en onderbouwd, onder meer op basis van een milieueffectrapport (MER). Als onderdeel hiervan is een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

De dorpse structuur in Wilderszijde wordt gekenmerkt door een compacte bebouwing, waardoor de diverse delen van de wijk te voet en per fiets goed bereikbaar zijn. De nabijheid van wijkgerichte en kleinschalige voorzieningen aan en in het park centraal in de wijk draagt hier ook aan bij. Net als een grote differentiatie aan segmenten, woontypen en dichtheden, clustering van parkeren, waardoor er autoluwe straten zijn en tot slot veel ruimte en groen.

Bij het opstellen van het Landschaps- en Stedenbouwkundig en Beeldkwaliteitsplan zijn in een aantal werksessies bewoners en andere belanghebbenden reeds betrokken bij de visievorming op de hoofdstructuur en de inrichting van de openbare ruimte. Zo zijn voor de centrale parkzone als ook voor de fietsroutes door Wilderszijde uiteindelijk op basis van hun input inspiratiebeelden verzameld die bij de verdere ontwerpuitwerking zullen worden betrokken.

Gemeente is verantwoordelijk voor het ontwerp en de aanleg van de hoofdstructuur en openbare ruimte en gaat door middel van ontwerp-ateliers bewoners en belanghebbenden betrekken bij de verdere uitwerking van de verschillende ontwerpen.

U kunt een mail sturen naar wilderszijde@lansingerland.nl. Wij zetten uw gegevens dan op een belangstellendenlijst. U wordt dan per mail op de hoogte gehouden als er meer nieuws is.