Vooruitblik

Interview: Letty Wuyts van wijnbar Ferro

Wijnbar FERRO: IJzersterke Berkelse ondernemer breidt uit!

Deze maand blikken we vooruit met Letty Wuyts. Letty is de eigenaresse van de hippe wijnbar Ferro in Berkel en Rodenrijs.

“Ik ben opgegroeid in Rotterdam. Tijdens mijn studie had ik bijbaantjes in de horeca en vond dat altijd erg leuk werk. Na mijn studie Makelaardij ben ik als makelaar begonnen bij een kantoor in Rotterdam. Maar ergens bleef iets kriebelen; ik wilde graag ondernemen! Ik had altijd voor ogen om een leuke lunchzaak te starten. Aangezien ik in Rotterdam woonde keek ik in en vlakbij Rotterdam naar een geschikt pand, maar dat diende zich maar niet aan. Tot ik op een gegeven moment hoorde van de Oude (ijzer)Smederij aan de Herenstraat in Berkel en Rodenrijs. Dit pand uit 1791 stond te koop. Als snel sloeg mijn hoofd op hol en had ik grootse plannen. Ik kwam in contact met een projectontwikkelaar en die zag een mooie combinatie voor zich met horeca en appartementen. En zo gebeurde het dat ik in 2014, zonder enige ondernemerservaring, besloot een horecazaak te openen.

Het waren te veel vierkante meters voor een lunchzaak, dus na flink wat research maakt ik mijn plannen nog ambitieuzer en besloot er een wijnbar/restaurant van te maken. Middels Crowdfunding kon ik mijn droom werkelijkheid maken en zo gebeurde het dat ik in 2015 (op mijn 25e) mijn eigen zaak startte. Over de naam was ik snel uit; Ferro. Ferro betekent IJzer. Zo maakte ik een mooie link naar de oude Smederij, ooit op deze plek gevestigd was. Na twee jaar kwam ik mijn man, Sam Oosterveer, tegen. Sam werkte ook al in de Horeca. Ik verhuisde naar Berkel en Rodenrijs en we besloten samen de zaak te runnen. Het zijn bewogen jaren geweest en ook was de corona periode behoorlijk uitdagend. Maar altijd bleef ik denken aan de lange termijn en continuïteit.

Ongeveer twee jaar geleden spraken mijn man en ik uit dat we eigenlijk te veel mooie ideeën hadden, die we kwijt konden. En zo plantten we het zaadje voor een tweede zaak. Afgelopen zomer hebben we het pand van West80 over kunnen nemen. Lange tijd heeft hier Partycentrum Raadhuis gezeten: een begrip in Lansingerland. We wilden verwijzen naar de oude plek, die het ooit was: Mairie (dit betekent Raadhuis). Dankzij het vertrouwen van meerdere investeerders hebben we weer met behulp van Crowdfunding deze geweldige kans gekregen.

Mairie is een sfeervol en warm restaurant waar je heerlijk kan genieten van de Mediterraans/Europese keuken. Wat we ontzettend leuk vinden aan dit pand, is dat er ook ruimte onder het restaurant is waar vergaderingen, bijeenkomsten, feesten en partijen gehouden kunnen worden. En dat alles in een warme, sfeervolle setting. Op het moment dat dit interview gehouden wordt zijn we nog niet open, maar er zijn al verschillende reserveringen gemaakt, geweldig!

We hebben onze passie gevolgd! We kunnen de inwoners uit Lansingerland iets bieden wat er nog niet is in Berkel. Sommige mensen noemen ons naïef, anderen vinden het stoer; het geeft ons gewoon een goed gevoel om te doen waar je blij van wordt!

Houtkringloop de Houtbank: uit goed resthout gesneden!

Aan de A.H. Verweijweg 17 in Berkel en Rodenrijs staat een kleine hal van glas van een voormalig glastuinbouwbedrijf. Hier is de Houtbank van Bas van der Ham gevestigd. Verwelkomd met koffie en de geur van gezaagd hout vertelt oprichter Bas ons over zijn bedrijf.

De Houtbank is een houtkringloop

 “Wij zamelen lokaal tweedehands hout in. Dit hout komt van aannemers, particulieren en meubelmakers, die dat over hebben en anders weggooien. Zo voorkomen we dat het in de shredder belandt en er spaanplaat van wordt gemaakt, wat toch eigenlijk een laagwaardiger product is. We verwerken massief hout en bieden op deze manier mooie zelfgemaakte producten van gebruikt hout zoals meubels en gebruiksproducten.”

Bas haalt zijn hout bij partners zoals Batenburg, Karwei en Steigerhoutenmeubelen.nl. “In januari 2022 ben ik bedrijven gaan bellen en langs gegaan en heb gewoon gevraagd; ”Heb je veel resthout? Mag ik dat dan ophalen? Gratis of goedkoop.” Dat ging makkelijk, er is zat. Veel bedrijven dragen graag hun steentje bij aan circulariteit en moeten er anders stortingskosten voor betalen.“

Workshops en projecten voor bedrijven, particulieren en scholen

Naast afnemer van resthout en aanbieder van houtproducten organiseert hij ook leuke workshops, samen met een team van vrijwilligers. “Bedrijven en particulieren kunnen hier op een leuke manier leren met hun handen te werken. ”Afgelopen maand organiseerden we een workshop voor vrijwilligers van Humanitas en de komende maanden werken we samen met middelbare school Melanchthon Berkroden, die doen hier een derdejaars vak.”

Daarnaast bieden we werkplekverhuur waar mensen hun eigen project kunnen uitwerken. Dit omdat ze er thuis bijvoorbeeld geen plek of machines voor hebben of ze een beetje hulp kunnen gebruiken. “Ik zie mezelf niet als innovatief.” zegt Bas bescheiden. “Omdat ik hergebruik normaal vind en eigenlijk een logische schakel ben in de keten van het gebruik van grondstoffen.”

Inmiddels zijn de aandelen van workshops, werkplekverhuur en productie even groot. “Ik ben flexibel als ondernemer en stel me ook open voor nieuwe initiatieven. Werkplek verhuur is gewoon ontstaan omdat ik merkte dat er vraag naar was. Dat is nu één derde van het bedrijf.”

Waarde creëren uit resthout: denken in oplossingen

De bedrijven hebben het zo druk dat relatief grote stukken massief hout niet uitgezocht worden op optimale bruikbaarheid. Hiervoor biedt Bas oplossingen. Voor een plantenkwekerij heeft Bas bijvoorbeeld transportkisten gemaakt, het resthout hiervoor zocht hij zelf uit. “Ik zoek altijd naar welke houtproducten er nodig zijn bij ondernemers. We kunnen deze namelijk ook in kleine series vervaardigen. We werken al langer met relatief kleinere projecten maar kunnen goed opschalen. Er zijn in mijn netwerk makkelijk mensen te vinden om een rendabel product te maken. Zo hebben we onlangs een hele grote serie houten lijsten gemaakt in een korte tijd.”

De gemeente heeft een wens om hout van particulieren in te zamelen via het afvalbrengstation. We werken aan een aantrekkelijke en informatieve inzamelcontainer. Ook zou de houtbank graag reststromen van bedrijven verwerken tot producten die zij weer afnemen. Dat is waarde creëren uit reststromen. Ik sta ook open voor partnerschap om verder te groeien. “Uiteindelijk zie ik graag een verzamelplek waar we ook met andere bedrijven meerdere circulaire grondstoffen verwerken.“ Het Circulair ambachtscentrum dat in 2025 opent in Lansingerland lijkt daar mogelijkheden voor te bieden.

Samenwerken?

Ambieert u als ondernemer om circulair te ondernemen en wilt u aan de slag met resthout, denkt u aan een duurzaam bedrijfsuitje voor uw medewerkers of ziet u andere mogelijkheden voor samenwerking? De houtbank kan nog alle hulp gebruiken om te groeien. Bent u zelf handig met hout of wilt u meedenken op bedrijfskundig vlak? Op de website van Houtbank Lansingerland leest u meer en kunt u contact met Bas opnemen.

De ouders van oprichter Frans Groenewegen, Jan en Joke, begonnen hun aannemersbedrijf aan de Blaardorpstraat in Rotterdam. Tien jaar later, in 1979, verhuisden zij naar Bergschenhoek waar ze een nieuw pand bouwden aan de Leeuwenhoekweg. Zoon Frans heeft dit (samen met zijn twee broers) overgenomen Inmiddels bestaan ze al bijna 40 jaar.

Groenewegen staat bekend als aannemersbedrijf, maar is inmiddels is het uitgegroeid tot een allround bouwbedrijf. Als hoofdaannemer verzorgt Groenewegen alle facetten van nieuwbouw, restauratie, aanbouw-, verbouwprojecten en renovaties. Ook kunnen zij volledige interieurs inbouwen. Keukens, kasten, meubels, zwembad en zelfs tuinaanleg kan Groenewegen verzorgen. Het motto is: Alles onder één dak.

Het bedrijf gaat behoorlijk met z’n tijd mee. Op het gebied van duurzaamheid zijn al diverse maatregelen genomen.

Energie en leefomgeving

Frans Groenewegen: ‘Wij hebben onze fabriek zeven jaar geleden al voorzien van zonnepanelen, zodat onze fabriek bijna 100% op groene stroom functioneert. Alle verlichting hebben we vervangen door speciale LED lampen voor timmerfabrieken. Dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met een imker, die acht bijenvolken heeft geplaatst. Het volgen van de bijenvolken is niet alleen interessant, maar zeker een belangrijk punt in het behoud van de natuur. Voor de toekomst zijn we ons aan het oriënteren om ons wagenpark en materieel verder te verduurzamen naar elektrisch gebruik.’

Afval als grondstof

Op het gebied van afvalreductie zijn ook stappen gezet. In de gehele fabriek zijn alle werkplaatsen aangesloten op een afzuiginstallatie. Deze installatie zorgt er voor dat het zaagsel direct wordt afgevoerd naar een grote bufferopslag. Hier komen ook de grote stukken afvalhout en restproducten in terecht. Een brikkettenpers maakt van al dat afval houten briketten. Deze zijn uitermate geschikt voor de openhaard en barbecue en worden dus als zodanig verkocht. Hierdoor is de hoeveelheid houtafval en daarmee de afvoerkosten bijna gereduceerd naar nul. Het overige afval dat uit de bouw komt, wordt op het terrein gescheiden ingezameld. Denk hierbij aan puin, plastic, karton, bitumen gaat naar de afvalverwerker. Gerecycled plastic is een mooi basismateriaal om dorpels van te maken.

Digitalisering van werkprocessen

Digitaliseren van werkprocessen helpt om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren. Daarom heeft Groenewegen de afgelopen jaren

geïnnoveerd en geïnvesteerd in 3D ontwerpen en tekenen en het bewerken van hout materialen met gebruik van computergestuurde gestuurde machines, de zogenaamde Computer Numerical Control (CNC) machines. ‘Je ziet steeds meer dat de aannemerij meer gebruik maakt van de kennis van onze interieur afdeling, waardoor de productie meer efficiënt en kwalitatief is verbeterd’ aldus Frans.

Stem vòòr BIZ Weg en Land

Tot slot vragen we Frans nog naar het belang van de invoering van een Bedrijveninvestingszone op Weg en Land, de BIZ. Een BIZ is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers en/of eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. Via het SVHW heft de gemeente, op verzoek van de BIZ, een klein bedrag op basis van de WOZ waarde. Die in de vorm van een subsidie terugvloeit naar de gebruikers-eigenaren. Van dit geld kan dan bijvoorbeeld gezamenlijk beveiliging en glasvezel worden betaald. Iedereen betaalt mee, er zijn geen meelifters (ondernemers die niet meebetalen maar wel meeprofiteren).  En omdat iedereen meebetaalt, is het belangrijk om van te voren een stemming te houden over de invoering. Deze stemming vindt in november plaats. Frans is voorstander en hoopt dat de BIZ er komt. Want de huidige organisatie “Stichting Parkmanagement” stopt hoe dan ook. En als de stichting stopt, dan stopt ook het cameratoezicht.

Frans: ‘Het zou de saamhorigheid en de kwaliteit van het bedrijventerrein in de toekomst borgen. Samen krijg je veel meer voor elkaar dan ieder alleen en dat geldt ook voor Weg en Land.’

Fotograaf: Freek J. Zijlstra

Interview: Heraut 6 september 2023

Het college van B en W werkt aan het beleid ‘Vitale Kernen’, waarin gekeken wordt wat er nodig is om ook in de toekomst fijn te verblijven, wonen, werken, ontmoeten en recreëren in winkelgebieden. Er is een oriënterend gesprek tussen vertegenwoordigers van de winkeliersverenigingen, wethouder Leon Hoek en de centrummanager van de gemeente. In september zijn ook de inwoners aan zet, dan worden er in iedere dorpskern aparte participatiebijeenkomsten georganiseerd, onder de noemer ‘DromenLab’.

De vraag en het aanbod van winkelgebieden staan in dit online tijdperk sterk onder druk en is aan voortdurende verandering onderhevig. Inwoners bezoeken de centra minder om (wekelijkse) inkopen te doen en vaker om er korte of langere tijd te verblijven. Welke voorzieningen zijn voor een aangenaam verblijf nodig, ook met het oog op hittestress in zo’n versteende omgeving? Wat verwachten inwoners én bezoekers van buiten de gemeente in onze winkelgebieden aan te treffen?

Hoe doen we het in Lansingerland?

Lansingerland doet het goed. Dit blijkt uit onderzoek van de Stec Groep, waarin Lansingerland met onze omliggende gemeenten is vergeleken. Er is nog steeds een groot aantal authentieke kleine zelfstandigen, een ruime keuze uit meerdere supermarkten voor de wekelijkse boodschappen, dé dragers van winkelcentra en voor velen de reden om er naartoe te gaan. Bovendien is er een breed aanbod van duurzame gebruiksartikelen. De praktijk wijst uit dat buurtwinkels en speciaalzaken een grotere overlevingskans hebben als ze in de directe omgeving van een supermarkt zijn gevestigd. Het gemiddelde leegstandsniveau is relatief laag. Dat wil zeggen dat een winkelpand binnen redelijke tijd een andere huurder krijgt. De gemeente noemt de huidige positie solide en wil die in de toekomst vasthouden en waar mogelijk verder uitbouwen. In deze tijd zien we een omslag van snel iets kopen naar langdurig verblijven in de winkelgebieden. Dat vereist een andere kijk op het inrichten van de winkelgebieden om deze economisch rendabel en aantrekkelijk te houden. Volgens het college groeit daarom het belang van een breed en gevarieerd aanbod van horeca en andere consumentenvoorzieningen, met uitstapjes naar cultuur en ontspanning. Omdat winkelgebieden vaak versteende omgevingen zijn, is ook aanpassing voor het veranderende klimaat belangrijk. Extreme hitte en flinke hoosbuien komen vaker voor. Daarom zijn groene en schaduwrijke verblijfsplekken noodzakelijk, evenals het opvangen en afvoeren of opslaan van overtollig regenwater. Daarnaast voelen mensen zich prettig in een groene omgeving.

Drie belangrijke uitgangspunten

In het beleidsdocument ‘Vitale Kernen’ wordt een drietal uitgangspunten benoemd. Allereerst heeft een ideaal winkelgebied een mix aan functies en voorzieningen: het is een plek waar mensen binnen en van buiten de gemeente naar toe komen om inkopen te doen, te werken, wonen, verblijven, recreëren en te ontmoeten, of er gebruik maken van maatschappelijke diensten. Daarnaast heeft een breed aanbod met een hoge kwaliteit een aantrekkende werking, mits de ruimte om te verblijven aantrekkelijk en voldoende klimaatadaptief is. Tot slot moet er goed contact tussen de lokale overheid, ondernemers, maatschappelijke instellingen en bewoners zijn.

Winkeliers aan het woord

De vertegenwoordigers van de winkeliersvereniging gingen 21 augustus jl. in gesprek en hadden een eerste gedachtewisseling over verschillende mogelijkheden in de kernen. Zwart-wit gesteld willen ondernemers geld verdienen en inwoners willen voor een behoorlijke prijs artikelen kopen en bij de horeca verblijven. Maar dan moet er een breed en gevarieerd aanbod zijn.

Frits Heel (Berkel en Rodenrijs) betoogt dat de herinrichting van Bergschenhoek heeft laten zien hoe moeilijk het is om te vergroenen en de ruimte anders in te richten vanuit een bestaande situatie. Dat kan alleen maar bij een heel nieuw centrum (Berkel Centrum West) of ingrijpende nieuwbouw (Berkel Oost). De uitdaging van centra met supermarkten met een (inpandige) parkeergarage is om bezoekers naar de andere winkels en horeca aan het plein te trekken.

Jordy Koelhuis (Bergschenhoek) geeft aan dat dit bij de herinrichting van Bergschenhoek speelde en dat dan het diverse aanbod van winkel(tje)s, een paar grote prijstrekkers tezamen met het wegwerken van leegstand best een hoofdpijndossier is. Vestigingen in het middensegment houden, in combinatie met extreem hoge huren, vaak met moeite het hoofd boven water.

Loran Sevenhuijsen (Gouden Hart) denkt dat veel inwoners niet goed kunnen inschatten hoeveel ruimte er nodig is voor een bepaalde winkelnering. Bovendien, om op zoveel mogelijk winkeltijden de deuren te openen is een bepaald aantal personeelsleden nodig en dat is bij een beperkte omzet niet altijd op te brengen. Het probleem van veel wisselingen in bepaalde winkelpanden is dat het daar dan aan een gezellige sfeer ontbreekt, er te weinig betrokkenheid is om gezamenlijk met regelmaat een festiviteit te organiseren, ook omdat lang niet alle winkeliers en winkelketens lid zijn van de plaatselijke winkeliersvereniging.

Volgens Frits Heel ontbreekt het daarom soms aan cohesie. Hij heeft de wens dat er (bus)verbindingen tussen de kernen komen, zodat ook oudere inwoners makkelijker buiten hun eigen kern kunnen winkelen.
Thomas de With (Bleiswijk) pleit niet alleen voor verbeteringen van fietsverkeer om de centra te bereiken, maar ook dat de bereikbaarheid van de winkels per (vracht)auto voor de ondernemers zelf in smalle eenrichtingsverkeer dorpsstraten in het toekomstplan meegewogen wordt.

Wethouder Leon Hoek geeft aan dat het daarom ingewikkelde afwegingen zijn als gekozen moet worden tussen veiligheid van voetgangers, bereikbaarheid per fiets en de mogelijkheid dichtbij te laden en te lossen. Er zal bij elk plan altijd een categorie inwoners of winkeliers minder blij zijn.
Marchien Bandell (centrummanager gemeente Lansingerland) vraagt tot slot aandacht voor het relatief grote aantal jonge inwoners, voor wie de centra eveneens aantrekkelijk moeten zijn om er te kopen en te verblijven.

Jong en oud kan meedenken

De input van inwoners is nodig om te verwoorden wat er voor de toekomst in de huidige winkelgebieden extra nodig is om te zorgen dat men daar graag wil verblijven.
Vanaf 2024 wordt gewerkt met een Uitvoeringsplan, waarin staat welke acties er mogelijk zijn om de Lansingerlandse winkelgebieden nog aantrekkelijker en toekomstbestendiger te maken.

Als ondernemer komt u volop uitdagingen tegen. Hoe zorgt u ervoor dat u uw tijd vooruit blijft? Lansingerlandse ondernemers vertellen hierover in deze rubriek Vooruitblik. In de spotlight deze keer: Meerenbos aan de Rotte.

Plasticvrij terras bij Meerenbos aan de Rotte

De nieuwe wet die wegwerpplastic moet gaan verdrijven uit de horeca wordt in fasen ingevoerd. Ilona Monster van Restaurant Meerenbos wachtte de nieuwe wetgeving niet af en ging het afgelopen jaar al op zoek naar alternatieven. Vorig jaar volgde Ilona samen met andere ondernemers langs de Rotte een workshop waar plastic vrij terras het onderwerp was. Ze committeerde zich direct om hier echt werk van te maken.

Meerenbos

Het terras van Meerenbos ligt direct aan het water van de Rotte. Links en rechts van het fietspad kun je heerlijk zitten en uitrusten na een wandeling of fietstocht door de Bleiswijkse zoom. Ook de mensen die op het water recreëren weten Meerenbos goed te vinden. Een prachtige plek! Ilona Monster verhuisde enige tijd geleden naar het woonhuis boven het restaurant en hoopt samen met partner Eamon Lillis dit restaurant helemaal over te nemen van haar ouders. Peter en Conny draaien nu nog volop mee. Vroeger was het restaurant overnemen niet het plan maar Ilona heeft gemerkt dat het ondernemen haar toch echt in het bloed zit. Zij voelt zich hier als een vis in het water!

In het recreatiegebied waarin Meerenbos staat, is zwerfafval een aandachtspunt. Ilona vindt het belangrijk om haar steentje bij te dragen aan het verminderen hiervan. Op haar terras werd veel wegwerpplastic gebruikt, en dat komt onbedoeld toch in water en omgeving terecht. Dat het anders kan leerde ze in de workshop, het maakt je bewust van hoeveel plastic het eigenlijk is. En het wordt allemaal na eenmalig gebruik weggegooid.

Plastic vrij

Het leek heel ingewikkeld om alternatieven te vinden want hoe doe je dat dan met rietjes, kuipjes boter, jam en koffiemelk. En thee blijkt eigenlijk niet in plasticvrije zakjes te krijgen. Nu na een jaar zoeken en uitproberen is er voor alles een toch een goed alternatief gevonden. Grotere verpakkingen voor honing en koffiemelk, bakjes voor jam en de boter in een plasticvrij wikkeltje. De thee is nu los in een filter maar de leveranciers komen gelukkig meer en meer met duurzame alternatieven. Zo moeilijk was het dus achteraf niet. Nu heeft het alleen maar voordelen, het scheelt echt veel zwerfvuil in het water van de Rotte en in de natuur rondom Meerenbos. Hierdoor is er veel minder afval en de kosten zijn niet hoger.

Elk jaar beter

Komend jaar hoopt Meerenbos het veertig jaar bestaan te vieren met al het personeel en de vele relaties die door de jaren heen dit restaurant trouw bezoeken. Het weekmenu en ook de seizoen specials zoals mosselen en asperges trekken nog steeds veel vaste bezoekers en dat is na de afgelopen jaren gelukkig gebleven.

Ilona heeft als motto: ‘Elk jaar verbeteren’. Of het nu de huisstijl, een leverancier, de e-choppers die nieuw zijn, een verbouwing of een plasticvrij terras is, zij gaat er met het hele team elke keer weer voor. Dat het niet makkelijk is moge duidelijk zijn; Corona, de vele regels, vergunningentrajecten bij overname, je krijgt het niet cadeau als ondernemer. Ilona laat zich echter niet tegenhouden en hoopt dat door steeds te innoveren de klanten het restaurant blijven waarderen.

Misset Horeca – Terras top 100

Daarom schrijft Meerenbos zich elk jaar in voor de Misset Horeca Terras top 100. Een goede test! Afgelopen 17 mei werd bekend dat ze door zijn naar ronde twee en daar is Ilona heel trots op. Het zegt wel iets over de kwaliteit bij Meerenbos. Laten we duimen voor een goede plek op 26 juni wanneer de top 100 bekend wordt gemaakt.

Wensenlijstje

De enige wensen die Ilona voor de toekomst nog kan bedenken zijn goed personeel erbij en de verpakkingen van ijs zouden wel mogen veranderen. Daar is nog geen goed alternatief voor. Ze waaien nu nog makkelijk weg en zijn niet plasticvrij.

Verder heeft ze nu niks op haar lijst en dat is maar goed ook. Want eerst is er een druk en hopelijk mooi seizoen in het vooruitzicht met als toetje het jubileum.

Fotograaf: Henk van der Giesen

Synergy Food door samenwerking naar Oudeland

Synergy Food Ingredients & Processing B.V. is nu gevestigd aan de Woensdrechtstraat in Rotterdam. Op deze locatie kan het bedrijf niet meer uitbreiden en groeien. Al in 2018 nam het bedrijf een optie op een kavel op Bedrijvenpark Oudeland in Berkel en Rodenrijs. Door een mooie en unieke samenwerking met aannemer Willy Naessens is na jaren wachten en onzekerheid nu dan eindelijk de bouw gestart!

Synergy Food

Synergy Food levert maatwerk in de levensmiddelensector, zij produceren bakkerijgrondstoffen en zijn actief in de notenhandel. Hiermee bedienen zij vele klanten in Nederland maar ook in heel Noord- en West-Europa. Het doel is om topkwaliteit op maat te leveren en dan nu nog vooral met amandelen en abrikozenpitten en alle bewerkingen hiervan.

Door de hechte samenwerking in het bedrijf en met jarenlang gekoesterde relaties ontstaat er een meerwaarde die ervoor zorgt dat een en een drie wordt. De naam Synergy dekt dan ook de lading van dit bedrijf wat klantgerichtheid, nieuwsgierigheid, innovatie, en sociaal ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.

Van toen naar nu

In 2001 ging Synergy Food zelfstandig verder als afsplitsing van het handelsbedrijf Nidegro. Onder leiding van Pieter Mulder ging het verder onder de nieuwe naam. Waar men begon met 300 ton wordt nu 10.000 ton verwerkt door ongeveer veertig medewerkers. Er is nog enorme groeipotentie, maar daarvoor is wel ruimte nodig. Noten passen heel goed in het dieet van deze tijd, als grondstof in bakkerijen maar ook als bijvoorbeeld vleesvervanger. Synergy Food verwacht dan ook een forse groei in een tijd waarin duurzaam voedsel leidend is.

Waarom Oudeland?

Het personeel speelt een belangrijke rol in het bedrijf en omdat ze allemaal uit de buurt komen is de locatie belangrijk. Een van de oudste medewerkers woont bijvoorbeeld in Berkel en Rodenrijs. Het kavel op Oudeland is dus bijzonder geschikt omdat het bereikbaar blijft voor alle mensen die betrokken zijn bij Synergy Food. Een goede verbinding met Metrostation Rodenrijs zou de bereikbaarheid nog verder verbeteren. Eenmaal gevestigd op Oudeland hoopt Synergy Food in samenwerking met andere ondernemers op Oudeland dit te kunnen oppakken.

Hoge kosten

Het leek even onmogelijk om het pand te realiseren omdat de kosten voor bouw, energie en duurzaamheids-maatregelen enorm gestegen zijn. Net als in elk bedrijf moest er steeds opnieuw gerekend, gewikt en gewogen worden.

Uiteindelijk is een investeerder gevonden die het mogelijk maakt om toch nieuw te bouwen. Synergy Food gaat nu huren in plaats van kopen waardoor er ruimte ontstaat om te investeren in nieuwe machines, zonnepanelen en het terugwinnen van energie. Door de directe lijnen en prettige samenwerking met de aannemer wordt dit een prachtige locatie waar aan alle eisen van de onderneming en deze tijd kan worden voldaan.

Personeel

Goed personeel staat aan de basis van elk succesvol bedrijf. Het valt niet mee om een goed team te vormen en te behouden. Deze mensen moeten gekoesterd worden en dat hebben ze goed begrepen bij Synergy. De betrokkenheid bij het personeel en van het personeel is een opvallend kenmerk van deze onderneming. Zeven nationaliteiten en medewerkers die al tientallen jaren in dienst zijn werken als een grote familie samen. Ook springt het bedrijf bij als er zorgen zijn op privégebied. Het goed voor elkaar zorgen hoort bij deze onderneming. Met alle medewerkers en relaties vierde Synergy Food dan ook het slaan van de eerste paal in Berkel en Rodenrijs.

Groei in de toekomst

Nu er uitgebreid kan worden kan op de nieuwe locatie de productie fors omhoog. Hierbij wordt gekeken naar andere soorten noten, zoals bijvoorbeeld walnoten en bewerkingen. Bij deze groei wordt uiteraard rekening gehouden met de behoefte van de hechte klantenkring. Zij kunnen uitzien naar een nog mooier en beter aanbod.

Er wordt enorm uitgekeken naar de nieuwe locatie. En met zoveel medewerkers met hart voor de zaak komt het vast goed met Synergy Food op het bedrijvenpark in het Rodenrijs. Zij kijken ernaar uit om met elkaar nieuwe stappen te zetten en Lansingerland is weer een mooi bedrijf rijker op een van de laatste kavels op dit bedrijventerrein.

Organiseer uw Bedrijventerrein!

In Lansingerland zijn veertien bedrijventerreinen. Slechts drie daarvan zijn georganiseerd in de vorm van een BIZ of een parkmanagement. “Dat is jammer want georganiseerd zijn biedt de ondernemers veel voordelen”, aldus Inez Houwen en Edwin Markus.

Eerste BIZ

Inez Houwen is vanaf het eerste uur bestuurslid van de BBR (Bedrijfsinvestering zone Bedrijvenpark Rodenrijs). Vanuit het daar gevestigde bedrijf J. Luyt Beheer bv heeft zij samen met andere ondernemers op het bedrijventerrein de BBR opgezet. Zij weet als geen ander welke voordelen een goed georganiseerd bedrijventerrein biedt. Dit bedrijventerrein is als eerste georganiseerd in een BIZ. En er is al veel bereikt.

Vergroten aantrekkelijkheid bedrijventerrein

“Als ondernemer heeft het alleen maar voordelen om samen met andere ondernemers je eigen bedrijventerrein te beheren. Het niveau van het onderhoud kan opgehoogd worden, schoon, heel en veilig is beter te organiseren, en je kunt gezamenlijk optrekken om aan de huidige eisen op het gebied van duurzaamheid te voldoen” aldus Inez.

Doelen bereikt

Het bedrijventerrein ziet er nu mooi en schoon uit. De wegen zijn flink opgeknapt. De buitenruimte is aantrekkelijk met veel groen en hele grote bloempotten langs de hoofdweg. Achter de schermen is veel gebeurd om de veiligheid te verbeteren. De uitstraling van Bedrijventerrein Rodenrijs wordt bewaakt door de parkschout die regelmatig een rondje maakt om ondernemers te spreken. Als er iets is kan dat snel opgepakt worden.

Nieuwe uitdagingen

De BIZ is hier elf jaar geleden door een aantal ondernemers opgericht en inmiddels al twee keer verlengd. En dat is maar goed ook want de nieuwste uitdagingen, energietransitie, duurzaamheid en mobiliteit, staan voor de deur. Samen kijken naar energiebesparende, isolerende en maatregelen op het gebied van mobiliteit, daar advies en subsidie voor krijgen, is nu een speerpunt.

Samen besluiten en gezelligheid

Er wordt op het Bedrijventerrein in het Rodenrijs elk jaar een algemene ledenvergadering georganiseerd. Tijdens de algemene ledenvergadering wordt gesproken over wat er allemaal speelt op het gezamenlijke terrein, hier worden ook de besluiten genomen. De nadruk ligt daarna op elkaar ontmoeten onder het genot van een glaasje en een barbecue, wat de saamhorigheid bevordert. De BBR is toekomstbestendig.

Hulp bij organisatie

Edwin Markus is kwartiermaker en inventariseert op dit moment de organisatiegraad op bedrijventerreinen in Lansingerland. Hij adviseert de gemeente en de ondernemers op bedrijventerreinen. Welke mogelijkheden zijn er om u te organiseren en welke (financiële) hulp vanuit de gemeente, provincie of landelijk beleid is hierbij mogelijk?

Organiseren biedt kansen

Edwin: “Er zijn verschillende organisatievormen. Bedrijvenpark Rodenrijs is bijvoorbeeld een BIZ. De meeste nieuwe bedrijventerreinen zoals Oudeland hebben een parkmanagement. Hoe de locatie er uitziet is belangrijk voor de vestiging van bedrijven. Personeel en leveranciers voelen zich ook prettiger als ze op een mooi en veilig bedrijventerrein kunnen werken. Een goede samenwerking op een bedrijventerrein zorgt voor een betere omgeving voor ondernemers in alle opzichten. Het is cruciaal om je te organiseren als je invloed wilt uitoefenen op je eigen bedrijventerrein. Met een stem naar buiten in overleg met aanbieders en overheid of bij het aanvragen van subsidies is belangrijk.”

Gezamenlijk belang

Enthousiast vertelt Edwin over de voordelen die er te behalen zijn als ondernemers samen optrekken om hun terrein aantrekkelijker te maken. Of het nu gaat om schoon, heel en veilig in de buitenruimte, glasvezel aanleggen of het verduurzamen van de panden op een bedrijventerrein, samen is beter en goedkoper. Een schoon en veilig bedrijventerrein is zeer belangrijk voor het aantrekken van ondernemers, maar zeker ook voor de mensen die er werken. Een gezellige omgeving, die goed bereikbaar is met de juiste voorzieningen zorgt ervoor dat het verloop van ondernemingen afneemt en de criminaliteit op bedrijventerreinen tegen wordt gegaan.

Ervaring

Als makelaar op een bedrijventerrein raakte Edwin betrokken bij het organiseren van een BIZ op een bedrijventerrein in Barendrecht. Zijn kennis over dit onderwerp is steeds verder uitgebouwd. Hij was betrokken bij veel verschillende ondernemersinitiatieven en weet intussen goed hoe u een en ander goed opzet. Ook weet hij de weg in de Metropoolregio en op het gebied van verduurzaming en energietransitie. U hoeft het wiel niet zelf uit te vinden vraag om advies bij de gemeente.

Subsidie

Het is mogelijk om met een aantal ondernemers subsidie aan te vragen bij de provincie voor het opzetten van een BIZ of parkmanagement. Hier kan bijvoorbeeld ook een kwartiermaker of parkmanager mee worden gefinancierd. Die hebben vaker met het bijltje gehakt en weten vaak goed de weg.
De provincie geeft daarnaast ook subsidies voor verduurzaming en energietransitie. Voor een enkele ondernemer is dit vaak een heel traject, maar als het samen wordt opgepakt is het goed te doen.

Meer informatie

Lees meer informatie op de website van de provincie Zuid-Holland over planvormingssubsidie bedrijventerreinen. Of maak een afspraak met Edwin Markus of team Economie van de gemeente Lansingerland door een mail te sturen naar ondernemers@lansingerland.nl.

Simon Maree

Simon Maree deurenspecialist bestaat 100 jaar! Vanaf 1923 veranderde het bedrijf van timmerbedrijf naar aannemingsbedrijf/ijzerwarenwinkel en Simon Maree deurenspecialist. Sam Maree, de jongste eigenaar, voelt de kracht van de familie en het ervaren team. Trots op zijn familie vertelt hij over het verleden, waar iedereen op zijn manier invulling gaf aan hoe het bedrijf verder moest. Zelf heeft hij ingezet op digitalisering en online, maar dat hij zelf heeft leren timmeren is belangrijk. Met zijn voeten op de grond, de waarden in zijn familiebedrijf en zijn eigen visie voor de toekomst is hij al ver gekomen. Naast timmeren ook digitaliseren heeft veel veranderd.

Investeer in digitalisering

Een website voor een timmerbedrijf is niet direct waar Simon Maree noch de vorige eigenaren echt over nadachten. Toen digitalisering opkwam was het een hele grote investering en er was werk genoeg. Een timmerbedrijf en digitalisering ligt niet voor de hand. Met de komst van Sam veranderde dat. Hij heeft de stap gezet om online zichtbaar te zijn. De wereld ging open! Natuurlijk was die meer dan tienduizend euro als investering van toen wel even slikken: een degelijke website marketing en een goede huisstijl. Maar nu lacht hij erom want hij verdubbelde zijn omzetten de afgelopen jaren. Met steun van een goed bureau is de basis gelegd en intussen is het ondenkbaar om online niet zichtbaar te zijn. Naast de onmisbare andere vakmensen is er dan ook een fulltimer aangenomen die dit verder uitbouwt. Het blijkt de investering meer dan waard geweest te zijn.

Website alleen niet genoeg

Waar voorheen de plaatselijke markt werd bereikt, komen er nu klanten uit het hele land, tot aan Friesland toe! Een grote verandering. Als je aan online begint, kan je niet meer terug, is Sam van mening. Je moet als ondernemer dan ook willen en groeien. De marketingstrategie moet in het hele bedrijf doorgevoerd worden: de showrooms, het wagenpark, de kleding, de manier van werken, je team, alles moet passen bij wat je online uitstraalt en andersom. Dat vergt afstemming en visie. Met showrooms in Almere, Cruquius en Berkel en Rodenrijs, een eigen deurenmerk (Plafondhoge deuren), websites, social mediacampagnes en een sterke huisstijl on- en offline is Simon Maree klaar voor de toekomst.

De familie en het team

Dat Sam deze stap heeft kunnen zetten met het bedrijf is natuurlijk ook te danken aan de input van zijn voorgangers. Kwaliteit hoog in het vaandel, familie belangrijk en elkaar de ruimte geven om een andere weg in te slaan en dan nu de digitalisering; het komt allemaal bij elkaar in het jubileumjaar.

Van de aankoop van het stukje grond aan de Noordeindseweg van een over-overgrootvader tot aan het doorgeven van het bedrijf door Simon aan Sam; het klopt allemaal. In dit jubileumjaar gaan zij dit vieren met het zorgvuldig opgebouwde team van 22 mensen die met hart en ziel hier werken. En daarna blijven ze volop verder timmeren op en aan de ingeslagen weg!

De eigentijdse ‘eetwinkel’ van Thomas de With in Bleiswijk is een begrip in heel Lansingerland. Wie denkt dat u hier alleen voor vlees terecht kan, zal verbaasd zijn over het uitgebreide assortiment. Deze eetwinkel heeft veel meer te bieden en daar zit nu net de toekomst, de uitdaging én de lol in voor Thomas, zijn familie en medewerkers.

De With laat iedereen meegenieten van eigentijdse ‘eet’winkel

Thomas de With

Aan de Dorpsstraat in Bleiswijk is de winkel van De With. Het moderne pand heeft een ruime lange toonbank waarachter een mooi assortiment vlees, vleeswaren en maaltijden. Naast dit klassieke assortiment vind je in deze slagerij ook vis, sushi, verse groenten, sap en noten. Het is dus een echte ‘eet’winkel geworden. En dat wil Thomas de With ook graag zijn.

Meer dan een slager

In de winkel van De With is het dus allang niet meer alleen vlees waar het om draait. Alles wat naast vlees nodig is op je bord voor een gezonde maaltijd kun je hier krijgen. Catering, barbecue en de dagelijkse kost; ook hiervoor staat het team voor je klaar met advies. De gezellige winkel is een dagelijkse ontmoetingsplek voor de klanten die in groten getale De With weten te vinden. Het is dus met recht meer dan een slagerij daar aan de Dorpsstraat in Bleiswijk.

Altijd blijven verbeteren

De grootvader van Thomas begon op hetzelfde adres ooit de slagerij in 1952. Daarna nam de vader van Thomas, Cees de With, de slagerij over. Hij is nog steeds af en toe te vinden achter het hakblok en is trots op wat zijn kinderen hebben bereikt. ‘Ga naar buiten en kijk wat er gebeurt, volg de trends en gebruik het in je bedrijf’, Cees drong er bij zijn kinderen op aan om te blijven vernieuwen. Thomas is als derde uit deze generatie een nieuwe weg ingeslagen door de winkel compleet aan te passen aan de nieuwe trend: ‘gevarieerd en gezond eten met en zonder vlees’. Hij doet er met zijn team alles aan om dit zo breed mogelijk aan te bieden.

Familie

Thomas richtte tijdens zijn studie een bedrijf in maaltijden op en was mede daardoor al ingericht op grote aantallen kant en klaar eetgemak. Hij leverde en levert ook aan instellingen, horeca en andere slagerijen. Zus Anne Sophie runde een groentewinkel naast de slagerij waar ook maaltijden en sappen werden verkocht. Dit ging toen al mooi samen met het aanbod van de slagerij. Toen Thomas de slagerij overnam van vader Cees werd een droom werkelijkheid. Alle disciplines in dit bijzondere familiebedrijf kwamen onder één modern nieuw dak.

Thomas is dankbaar voor zijn medewerkers; zij kunnen ook zelfstandig veel zaken regelen en kennen de klanten goed. Ook het team vormt samen een familie en bouwt voort op een goed fundament. In deze winkel wordt nog gepraat met de klanten. Door goed te luisteren is het uitgebreide assortiment tot stand gekomen. De winkel is en blijft zo een verrassend vertrouwd adres, waar men je kent en nog ouderwets voor je klaarstaat in een hypermoderne jas.

De toekomst

De servicegraad en het gemak voor de klant moet steeds verder omhoog. Nieuw is dat maaltijdboxen worden aangeboden op de website en Thomas biedt eetmomenten in de winkel, bijvoorbeeld met proeverijen. Naar de feestdagen toe geen slecht idee om eens te gaan kijken wat deze eetwinkel allemaal te bieden heeft! De klant elke dag opnieuw verrassen; dáár zit de in de toekomst de uitdaging én de lol voor Thomas, zijn familie en de medewerkers.