Vooruitblik
Als ondernemer komt u volop uitdagingen tegen. Hoe zorgt u ervoor dat u uw tijd vooruit blijft? Lansingerlandse ondernemers vertellen hierover in deze rubriek Vooruitblik. In de spotlight deze keer: Synergy Food.

Synergy Food door samenwerking naar Oudeland
Synergy Food Ingredients & Processing B.V. is nu gevestigd aan de Woensdrechtstraat in Rotterdam. Op deze locatie kan het bedrijf niet meer uitbreiden en groeien. Al in 2018 nam het bedrijf een optie op een kavel op Bedrijvenpark Oudeland in Berkel en Rodenrijs. Door een mooie en unieke samenwerking met aannemer Willy Naessens is na jaren wachten en onzekerheid nu dan eindelijk de bouw gestart!
Synergy Food
Synergy Food levert maatwerk in de levensmiddelensector, zij produceren bakkerijgrondstoffen en zijn actief in de notenhandel. Hiermee bedienen zij vele klanten in Nederland maar ook in heel Noord- en West-Europa. Het doel is om topkwaliteit op maat te leveren en dan nu nog vooral met amandelen en abrikozenpitten en alle bewerkingen hiervan.
Door de hechte samenwerking in het bedrijf en met jarenlang gekoesterde relaties ontstaat er een meerwaarde die ervoor zorgt dat een en een drie wordt. De naam Synergy dekt dan ook de lading van dit bedrijf wat klantgerichtheid, nieuwsgierigheid, innovatie, en sociaal ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.
Van toen naar nu
In 2001 ging Synergy Food zelfstandig verder als afsplitsing van het handelsbedrijf Nidegro. Onder leiding van Pieter Mulder ging het verder onder de nieuwe naam. Waar men begon met 300 ton wordt nu 10.000 ton verwerkt door ongeveer veertig medewerkers. Er is nog enorme groeipotentie, maar daarvoor is wel ruimte nodig. Noten passen heel goed in het dieet van deze tijd, als grondstof in bakkerijen maar ook als bijvoorbeeld vleesvervanger. Synergy Food verwacht dan ook een forse groei in een tijd waarin duurzaam voedsel leidend is.
Waarom Oudeland?
Het personeel speelt een belangrijke rol in het bedrijf en omdat ze allemaal uit de buurt komen is de locatie belangrijk. Een van de oudste medewerkers woont bijvoorbeeld in Berkel en Rodenrijs. Het kavel op Oudeland is dus bijzonder geschikt omdat het bereikbaar blijft voor alle mensen die betrokken zijn bij Synergy Food. Een goede verbinding met Metrostation Rodenrijs zou de bereikbaarheid nog verder verbeteren. Eenmaal gevestigd op Oudeland hoopt Synergy Food in samenwerking met andere ondernemers op Oudeland dit te kunnen oppakken.
Hoge kosten
Het leek even onmogelijk om het pand te realiseren omdat de kosten voor bouw, energie en duurzaamheids-maatregelen enorm gestegen zijn. Net als in elk bedrijf moest er steeds opnieuw gerekend, gewikt en gewogen worden.
Uiteindelijk is een investeerder gevonden die het mogelijk maakt om toch nieuw te bouwen. Synergy Food gaat nu huren in plaats van kopen waardoor er ruimte ontstaat om te investeren in nieuwe machines, zonnepanelen en het terugwinnen van energie. Door de directe lijnen en prettige samenwerking met de aannemer wordt dit een prachtige locatie waar aan alle eisen van de onderneming en deze tijd kan worden voldaan.
Personeel
Goed personeel staat aan de basis van elk succesvol bedrijf. Het valt niet mee om een goed team te vormen en te behouden. Deze mensen moeten gekoesterd worden en dat hebben ze goed begrepen bij Synergy. De betrokkenheid bij het personeel en van het personeel is een opvallend kenmerk van deze onderneming. Zeven nationaliteiten en medewerkers die al tientallen jaren in dienst zijn werken als een grote familie samen. Ook springt het bedrijf bij als er zorgen zijn op privégebied. Het goed voor elkaar zorgen hoort bij deze onderneming. Met alle medewerkers en relaties vierde Synergy Food dan ook het slaan van de eerste paal in Berkel en Rodenrijs.
Groei in de toekomst
Nu er uitgebreid kan worden kan op de nieuwe locatie de productie fors omhoog. Hierbij wordt gekeken naar andere soorten noten, zoals bijvoorbeeld walnoten en bewerkingen. Bij deze groei wordt uiteraard rekening gehouden met de behoefte van de hechte klantenkring. Zij kunnen uitzien naar een nog mooier en beter aanbod.
Er wordt enorm uitgekeken naar de nieuwe locatie. En met zoveel medewerkers met hart voor de zaak komt het vast goed met Synergy Food op het bedrijvenpark in het Rodenrijs. Zij kijken ernaar uit om met elkaar nieuwe stappen te zetten en Lansingerland is weer een mooi bedrijf rijker op een van de laatste kavels op dit bedrijventerrein.
Organiseer uw Bedrijventerrein!
In Lansingerland zijn veertien bedrijventerreinen. Slechts drie daarvan zijn georganiseerd in de vorm van een BIZ of een parkmanagement. “Dat is jammer want georganiseerd zijn biedt de ondernemers veel voordelen”, aldus Inez Houwen en Edwin Markus.
Eerste BIZ
Inez Houwen is vanaf het eerste uur bestuurslid van de BBR (Bedrijfsinvestering zone Bedrijvenpark Rodenrijs). Vanuit het daar gevestigde bedrijf J. Luyt Beheer bv heeft zij samen met andere ondernemers op het bedrijventerrein de BBR opgezet. Zij weet als geen ander welke voordelen een goed georganiseerd bedrijventerrein biedt. Dit bedrijventerrein is als eerste georganiseerd in een BIZ. En er is al veel bereikt.
Vergroten aantrekkelijkheid bedrijventerrein
“Als ondernemer heeft het alleen maar voordelen om samen met andere ondernemers je eigen bedrijventerrein te beheren. Het niveau van het onderhoud kan opgehoogd worden, schoon, heel en veilig is beter te organiseren, en je kunt gezamenlijk optrekken om aan de huidige eisen op het gebied van duurzaamheid te voldoen” aldus Inez.
Doelen bereikt
Het bedrijventerrein ziet er nu mooi en schoon uit. De wegen zijn flink opgeknapt. De buitenruimte is aantrekkelijk met veel groen en hele grote bloempotten langs de hoofdweg. Achter de schermen is veel gebeurd om de veiligheid te verbeteren. De uitstraling van Bedrijventerrein Rodenrijs wordt bewaakt door de parkschout die regelmatig een rondje maakt om ondernemers te spreken. Als er iets is kan dat snel opgepakt worden.
Nieuwe uitdagingen
De BIZ is hier elf jaar geleden door een aantal ondernemers opgericht en inmiddels al twee keer verlengd. En dat is maar goed ook want de nieuwste uitdagingen, energietransitie, duurzaamheid en mobiliteit, staan voor de deur. Samen kijken naar energiebesparende, isolerende en maatregelen op het gebied van mobiliteit, daar advies en subsidie voor krijgen, is nu een speerpunt.
Samen besluiten en gezelligheid
Er wordt op het Bedrijventerrein in het Rodenrijs elk jaar een algemene ledenvergadering georganiseerd. Tijdens de algemene ledenvergadering wordt gesproken over wat er allemaal speelt op het gezamenlijke terrein, hier worden ook de besluiten genomen. De nadruk ligt daarna op elkaar ontmoeten onder het genot van een glaasje en een barbecue, wat de saamhorigheid bevordert. De BBR is toekomstbestendig.
Hulp bij organisatie
Edwin Markus is kwartiermaker en inventariseert op dit moment de organisatiegraad op bedrijventerreinen in Lansingerland. Hij adviseert de gemeente en de ondernemers op bedrijventerreinen. Welke mogelijkheden zijn er om u te organiseren en welke (financiële) hulp vanuit de gemeente, provincie of landelijk beleid is hierbij mogelijk?
Organiseren biedt kansen
Edwin: “Er zijn verschillende organisatievormen. Bedrijvenpark Rodenrijs is bijvoorbeeld een BIZ. De meeste nieuwe bedrijventerreinen zoals Oudeland hebben een parkmanagement. Hoe de locatie er uitziet is belangrijk voor de vestiging van bedrijven. Personeel en leveranciers voelen zich ook prettiger als ze op een mooi en veilig bedrijventerrein kunnen werken. Een goede samenwerking op een bedrijventerrein zorgt voor een betere omgeving voor ondernemers in alle opzichten. Het is cruciaal om je te organiseren als je invloed wilt uitoefenen op je eigen bedrijventerrein. Met een stem naar buiten in overleg met aanbieders en overheid of bij het aanvragen van subsidies is belangrijk.”
Gezamenlijk belang
Enthousiast vertelt Edwin over de voordelen die er te behalen zijn als ondernemers samen optrekken om hun terrein aantrekkelijker te maken. Of het nu gaat om schoon, heel en veilig in de buitenruimte, glasvezel aanleggen of het verduurzamen van de panden op een bedrijventerrein, samen is beter en goedkoper. Een schoon en veilig bedrijventerrein is zeer belangrijk voor het aantrekken van ondernemers, maar zeker ook voor de mensen die er werken. Een gezellige omgeving, die goed bereikbaar is met de juiste voorzieningen zorgt ervoor dat het verloop van ondernemingen afneemt en de criminaliteit op bedrijventerreinen tegen wordt gegaan.
Ervaring
Als makelaar op een bedrijventerrein raakte Edwin betrokken bij het organiseren van een BIZ op een bedrijventerrein in Barendrecht. Zijn kennis over dit onderwerp is steeds verder uitgebouwd. Hij was betrokken bij veel verschillende ondernemersinitiatieven en weet intussen goed hoe u een en ander goed opzet. Ook weet hij de weg in de Metropoolregio en op het gebied van verduurzaming en energietransitie. U hoeft het wiel niet zelf uit te vinden vraag om advies bij de gemeente.
Subsidie
Het is mogelijk om met een aantal ondernemers subsidie aan te vragen bij de provincie voor het opzetten van een BIZ of parkmanagement. Hier kan bijvoorbeeld ook een kwartiermaker of parkmanager mee worden gefinancierd. Die hebben vaker met het bijltje gehakt en weten vaak goed de weg.
De provincie geeft daarnaast ook subsidies voor verduurzaming en energietransitie. Voor een enkele ondernemer is dit vaak een heel traject, maar als het samen wordt opgepakt is het goed te doen.
Meer informatie
Lees meer informatie op de website van de provincie Zuid-Holland over planvormingssubsidie bedrijventerreinen. Of maak een afspraak met Edwin Markus of team Economie van de gemeente Lansingerland door een mail te sturen naar ondernemers@lansingerland.nl.
Simon Maree deurenspecialist bestaat 100 jaar! Vanaf 1923 veranderde het bedrijf van timmerbedrijf naar aannemingsbedrijf/ijzerwarenwinkel en Simon Maree deurenspecialist. Sam Maree, de jongste eigenaar, voelt de kracht van de familie en het ervaren team. Trots op zijn familie vertelt hij over het verleden, waar iedereen op zijn manier invulling gaf aan hoe het bedrijf verder moest. Zelf heeft hij ingezet op digitalisering en online, maar dat hij zelf heeft leren timmeren is belangrijk. Met zijn voeten op de grond, de waarden in zijn familiebedrijf en zijn eigen visie voor de toekomst is hij al ver gekomen. Naast timmeren ook digitaliseren heeft veel veranderd.
Investeer in digitalisering
Een website voor een timmerbedrijf is niet direct waar Simon Maree noch de vorige eigenaren echt over nadachten. Toen digitalisering opkwam was het een hele grote investering en er was werk genoeg. Een timmerbedrijf en digitalisering ligt niet voor de hand. Met de komst van Sam veranderde dat. Hij heeft de stap gezet om online zichtbaar te zijn. De wereld ging open! Natuurlijk was die meer dan tienduizend euro als investering van toen wel even slikken: een degelijke website marketing en een goede huisstijl. Maar nu lacht hij erom want hij verdubbelde zijn omzetten de afgelopen jaren. Met steun van een goed bureau is de basis gelegd en intussen is het ondenkbaar om online niet zichtbaar te zijn. Naast de onmisbare andere vakmensen is er dan ook een fulltimer aangenomen die dit verder uitbouwt. Het blijkt de investering meer dan waard geweest te zijn.
Website alleen niet genoeg
Waar voorheen de plaatselijke markt werd bereikt, komen er nu klanten uit het hele land, tot aan Friesland toe! Een grote verandering. Als je aan online begint, kan je niet meer terug, is Sam van mening. Je moet als ondernemer dan ook willen en groeien. De marketingstrategie moet in het hele bedrijf doorgevoerd worden: de showrooms, het wagenpark, de kleding, de manier van werken, je team, alles moet passen bij wat je online uitstraalt en andersom. Dat vergt afstemming en visie. Met showrooms in Almere, Cruquius en Berkel en Rodenrijs, een eigen deurenmerk (Plafondhoge deuren), websites, social mediacampagnes en een sterke huisstijl on- en offline is Simon Maree klaar voor de toekomst.
De familie en het team
Dat Sam deze stap heeft kunnen zetten met het bedrijf is natuurlijk ook te danken aan de input van zijn voorgangers. Kwaliteit hoog in het vaandel, familie belangrijk en elkaar de ruimte geven om een andere weg in te slaan en dan nu de digitalisering; het komt allemaal bij elkaar in het jubileumjaar.
Van de aankoop van het stukje grond aan de Noordeindseweg van een over-overgrootvader tot aan het doorgeven van het bedrijf door Simon aan Sam; het klopt allemaal. In dit jubileumjaar gaan zij dit vieren met het zorgvuldig opgebouwde team van 22 mensen die met hart en ziel hier werken. En daarna blijven ze volop verder timmeren op en aan de ingeslagen weg!
De eigentijdse ‘eetwinkel’ van Thomas de With in Bleiswijk is een begrip in heel Lansingerland. Wie denkt dat u hier alleen voor vlees terecht kan, zal verbaasd zijn over het uitgebreide assortiment. Deze eetwinkel heeft veel meer te bieden en daar zit nu net de toekomst, de uitdaging én de lol in voor Thomas, zijn familie en medewerkers.
De With laat iedereen meegenieten van eigentijdse ‘eet’winkel

Aan de Dorpsstraat in Bleiswijk is de winkel van De With. Het moderne pand heeft een ruime lange toonbank waarachter een mooi assortiment vlees, vleeswaren en maaltijden. Naast dit klassieke assortiment vind je in deze slagerij ook vis, sushi, verse groenten, sap en noten. Het is dus een echte ‘eet’winkel geworden. En dat wil Thomas de With ook graag zijn.
Meer dan een slager
In de winkel van De With is het dus allang niet meer alleen vlees waar het om draait. Alles wat naast vlees nodig is op je bord voor een gezonde maaltijd kun je hier krijgen. Catering, barbecue en de dagelijkse kost; ook hiervoor staat het team voor je klaar met advies. De gezellige winkel is een dagelijkse ontmoetingsplek voor de klanten die in groten getale De With weten te vinden. Het is dus met recht meer dan een slagerij daar aan de Dorpsstraat in Bleiswijk.
Altijd blijven verbeteren
De grootvader van Thomas begon op hetzelfde adres ooit de slagerij in 1952. Daarna nam de vader van Thomas, Cees de With, de slagerij over. Hij is nog steeds af en toe te vinden achter het hakblok en is trots op wat zijn kinderen hebben bereikt. ‘Ga naar buiten en kijk wat er gebeurt, volg de trends en gebruik het in je bedrijf’, Cees drong er bij zijn kinderen op aan om te blijven vernieuwen. Thomas is als derde uit deze generatie een nieuwe weg ingeslagen door de winkel compleet aan te passen aan de nieuwe trend: ‘gevarieerd en gezond eten met en zonder vlees’. Hij doet er met zijn team alles aan om dit zo breed mogelijk aan te bieden.
Familie
Thomas richtte tijdens zijn studie een bedrijf in maaltijden op en was mede daardoor al ingericht op grote aantallen kant en klaar eetgemak. Hij leverde en levert ook aan instellingen, horeca en andere slagerijen. Zus Anne Sophie runde een groentewinkel naast de slagerij waar ook maaltijden en sappen werden verkocht. Dit ging toen al mooi samen met het aanbod van de slagerij. Toen Thomas de slagerij overnam van vader Cees werd een droom werkelijkheid. Alle disciplines in dit bijzondere familiebedrijf kwamen onder één modern nieuw dak.
Thomas is dankbaar voor zijn medewerkers; zij kunnen ook zelfstandig veel zaken regelen en kennen de klanten goed. Ook het team vormt samen een familie en bouwt voort op een goed fundament. In deze winkel wordt nog gepraat met de klanten. Door goed te luisteren is het uitgebreide assortiment tot stand gekomen. De winkel is en blijft zo een verrassend vertrouwd adres, waar men je kent en nog ouderwets voor je klaarstaat in een hypermoderne jas.
De toekomst
De servicegraad en het gemak voor de klant moet steeds verder omhoog. Nieuw is dat maaltijdboxen worden aangeboden op de website en Thomas biedt eetmomenten in de winkel, bijvoorbeeld met proeverijen. Naar de feestdagen toe geen slecht idee om eens te gaan kijken wat deze eetwinkel allemaal te bieden heeft! De klant elke dag opnieuw verrassen; dáár zit de in de toekomst de uitdaging én de lol voor Thomas, zijn familie en de medewerkers.