Ondernemersnieuwsbrief

Meerdere keren per jaar versturen wij een ondernemersnieuwsbrief. Op deze pagina vindt u enkele artikelen terug van de laatste editie.

Bijeenkomst 7 november

Merijn Tinga beter bekend als de Plastic Soup Surfer zal u in twee uur meenemen langs regelgeving, de businesscase en de misverstanden. U gaat zelf aan de slag met uw eigen situatie aan de hand van een beslisboom. Aan het eind van de ochtend loopt u weg met een oplossingsrichting en een concept communicatieplan. Kom naar dit ‘Cup Kickstarter Event’ en laat u informeren en inspireren.

Programma:

  • 9.30 uur – Inloop met koffie & thee in herbruikbare bekers
  • 10.00 uur  – Welkomstwoord door Meindert Stok, Gedeputeerde Economie en Innovatie van Provincie Zuid-Holland
  • 10.05 uur – Deel 1: inspiratie presentatie van Merijn Tinga, die tevens als moderator zal optreden. Met de surf expeditie van afgelopen zomer als rode draad worden noodzaak, uitdagingen, kansen en oplossingen geschetst die aankomende regelgeving bieden.   
  • 11.00 uur  – Korte koffie pauze
  • 11.05 uur  – Deel 2: Workshop ‘Aan de slag met de overstap naar een herbruikbare drinkbeker op je eigen kantoor’. Deelnemers gaan zelf in groepjes aan de slag gaan met het maken van een plan van aanpak voor de overstap naar een herbruikbare drinkbeker. Aansluitend een terugkoppeling per groep op flip-over waarin de belangrijkste inzichten worden gedeeld.
  • 11.50 uur  – Afsluiting door Provincie Zuid-Holland en groepsfoto samen met Plastic Soup Surfer Merijn Tinga
  • 12.00 uur – Gezamenlijke lunch

Luister alvast de podcast van Merijn Tinga over de herbruikbare koffiebeker via Podcast link Merijn Tinga

Bekijk hier alvast de beslisboom voor het overstappen naar de herbruikbare koffiebeker via Beslisboom Merijn Tinga

Steeds meer horecaondernemers komen in actie tegen plastic zwerfafval door zich aan te sluiten bij Plasticvrij Terras. Deze beweging ontstond op het strand en breidt zich uit naar de rest van het land.  Horecazaken in binnensteden, aan grachten, rivieren en andere wateren sluiten zich aan.

Initiatiefnemers Noortje Schrauwen (We are nature), Hans van den Broek (the Shore) en Mariëlle van den Berge (namens Ook dit is de Rotte) benaderden de ondernemers langs de Rotte met de uitdaging ‘De Rotte plasticvrij’.

Rond de Rotte zijn zeven ondernemers de uitdaging aangegaan. Geen rietjes, honingstaafjes of koekjesverpakkingen meer bij uw drankje op het terras. Wegwerpplastic waait de natuur in en dat willen ze voorkomen. Zij hebben het certificaat: ‘Plasticvrij Terras‘ ontvangen. Nog 9 andere hebben stappen in die richting gedaan.

Meer weten over de regelgeving per 1 juli 2023? Neem dan een kijkje op de website van de Rijksoverheid.

Leverancier verpakkingen BIO FUTURA over de nieuwe wetgeving wegwerpplastic

Bio Futura heeft als missie om zoveel mogelijk plastic wegwerpservies en verpakkingen uit aardolie te vervangen door duurzame alternatieven. Zij kiezen voor composteerbare disposables en verpakkingen van hernieuwbare materialen. Al ruim 10 jaar bieden ze zo een duurzaam alternatief voor traditioneel plastic wegwerpservies. De producten worden gekocht door voornamelijk horecagelegenheden, festivals, en zelfs door de dierentuin in Rotterdam. Wij vroegen Wouter Moekotte onder andere wat de gevolgen zijn voor zijn bedrijf.

Wouter: “Nu de nieuwe wetgeving van kracht wordt komt er een toeslag op ‘plastic’ artikelen. De prijs voor ons alternatief wordt nu vergelijkbaar met andere producten en dat maakt de keuze voor ondernemers makkelijker.”

Is er een alternatief voor alles?

Helaas nog niet. Om vocht, vet en olie niet in materiaal te laten trekken moet er wel een coating op de verpakking om dit tegen te gaan. Hier is nog niet echt een goede oplossing voor. Daar zijn we natuurlijk wel steeds naar op zoek. De coating die nu gebruikt wordt is wel plantaardig en afbreekbaar.

Waarom nu pas duurzaam kiezen?

“Het is blijkbaar toch nodig dat er eerst wetgeving komt omdat ondernemers anders toch kiezen voor goedkoop”, aldus Wouter Moekotte van Bio Futura. “De nieuwe regels verlagen de drempel voor de horeca aanzienlijk om daadwerkelijk actie te ondernemen en over te schakelen op plasticvrij.”

Alleen bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben gebruiken onze producten. Pas als ondernemers erop gaan letten zien ze hoeveel plastic ze eigenlijk gebruiken. Het bewustzijn is er gewoon over het algemeen niet. Dat er nu veel meer aandacht voor komt door projecten als plasticvrij terras en door de nieuwe wetgeving merken ze wel bij Bio Futura.

En dat laatste is natuurlijk goed nieuws nu de horeca de terrassen weer buiten heeft staan en het festivalseizoen start.